tisdag 2 juni 2020

Soliga bullar på en solig dag

Så himla härliga dagar nu! Solen skiner, alla blommor och växter bara skjuter iväg i raketfart. Jag vattnar varje kväll ute i trädgården. Allt är inte ens sått än men jag tar det lite allt eftersom. Det är ju några månader kvar av sommaren :).

Idag bakade jag bullar för första gången på länge! Solbullar blev det, eller solskensbullar som många kallar dem. Jag väljer solbullar, för de är ju som små gula solar.
Vet inte ens om jag bakat såna förut. Det har jag nog, men för väldigt länge sen.
Som vanligt plockade jag delar ur en massa andra recept på nätet och la till lite eget. Och det blev bra! :)

SOLBULLAR 24 st


50 g jäst
4 dl mjölk + 1 dl creme fraiche ihopvispat, rumsvarmt
1 dl strösocker
1 tsk salt
2-3 tsk malen kardemumma
150 g tärnat smör, rumsvarmt
ca 13 dl vetemjöl special

Fyllning:
4 dl vaniljkräm (man kan förstås koka egen och det är nog godast. Men idag tog jag vanlig marsankräm)


Pensling:
Smör
Strösocker


Smula jästen i bunken. Häll på mjölk- och cremefraicheblandningen och rör så jästen löser sig. I med socker, salt och kardemumma, rör igen. Sen kör jag i några deciliter av mjölet och låter maskinen gå medan jag stjälper i smörtärningarna. Sen på med mer mjöl tills degen blir lagom - absolut inte för hård, men inte heller för lös. Bara lite klibbig.
Låt maskinen gå tills degen släpper kanterna på bunken.
Pudra över lite mjöl och låt jäsa ca en timme.

Häll degen på mjölat bakbord och knåda bara lite grann. Dela degen i 24 delar och rulla varje del till en slät boll, lägg på bakplåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i minst 45 minuter.

Under tiden kan du vispa ihop vaniljkrämen och ställa i kylen så den stelnar. 



Fyll en sprits med vaniljkrämen. När bullarna jäst klart, tryck ett rejält hål i mitten på varje med tummen. Fyll med vaniljkräm.
Låt stå i ca 10-15 minuter till, medan ugnen blir varm - 250 grader ska den vara.

Grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter eller tills bullarna fått fin färg.

Låt svalna. Pensla sedan med smält smör och doppa i strösocker. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar