onsdag 3 april 2013

Tillökning i hönsagårn

Jappjapp, igår kom de - våra nya bruna trillingar! Tre bruna fina höns på 16 veckor. Värphöns, de stackarna är uppfödda i nån fabriksmiljö typ.
Nu ska de få gå runt på gården och picka i sig maskar och frön och allt de hittar. De ska få bada i en solvarm grushög och de ska få följa efter sina mattar när vi går ut med spade för att gräva mask åt dem. De ska få det bästa hönsliv en höna nånsin ens kan drömma om..(ja, vi skämmer bort våra höns å det grövsta ;)).

Men än så länge får de små trillingarna bo i kaninburen i hönsgården. Så de får tillfälle att bekanta sig med sitt nya hem. Och så de inte blir mobbade av sina nya vänner, det första de blir.

Men intresset är stort från båda håll :)




I måndags var det auktion. Jag åkte dit med Judit, mamma och dottern, och jag tjackade upp mig på en boklåda med dels trädgårdsböcker, dels böcker om kungafamiljen, och dels gamla fina böcker som den här:

Etikett och god ton! Det är ju jättebra att lära sig om. Husmoderns presentbok heter serien. Däri kan man lära sig hur man ska uppföra sig, allt illustrerat med informativa bilder. T ex:


"En herre tar av sig hatten och säger ursäkta, om han råkar knuffa till någon."... och "En lång herre lutar sig ned i samtal med en småväxt dam." (Det sista har jag instruerat Andreas i nu :)).



Här ser man hur en herre ska hålla upp dörren för en dam.

Och det här - viktig information som jag inte hade en aning om! :

"Så räcker en herre smör åt en dam. OBS! En dam räcker ej smör åt sin kavaljer!"

Tänk på det, allihop!


Och så ett ledsamt besked: Lilla Bäbisen dog bara ett dygn gammal. Hon drog sin sista suck i min famn. Det är inte många små lamm som är så älskade som den lilla Bäbisen hann bli i sitt alltför korta liv! <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar