tisdag 3 september 2013

Ta vara på solstrålarna!

Nu är det höst, helt obarmhärtigt.
På ett forum nära mig diskuteras om man själv kan välja sitt sätt att se på saker och ting, och därmed välja att känna lycka eller olycka. Jag är helt övertygad om att man själv har oerhört stor del i sitt mående.
Och därmed väljer jag att inte sörja att sommaren är slut, utan att glädjas åt att det är höst med allt fint som det innebär. Man MÅSTE inte fokusera på ruskväder eller kyla eller gråa dagar. Man kan också fokusera på höstsol, äppelskörd, brasor i kakelugnarna, tända ljus, goda grytor och sköna kängor!

Igge fokuserar också på solens höststrålar. Han lägger sig där det för stunden är lite solsken. När solen flyttat på sig flyttar Igge också på sig. Här hittade han solstrålarna på soffans armstöd tidigare idag:
Inte så skön sovställning kanske. Men han fångar solstrålarna! :) Till och med min hund kan välja att tänka positivt! :)


Till middag komponerade jag en egen, höstig gryta. Fläskkött, äpplen, lök och timjan...glöm inte den kombinationen! Den är fantastisk! :)
Till den här grytan hade jag ungefär det här: 

1 fläskytterfilé, ca 800 g
2 gula lökar
½ purjolök
2 små äpplen
färsk timjan
4 dl äppelcider
3 dl vatten
2 msk köttbuljongpulver
en skvätt soja
1 dl grädde


Putsa köttet, skär i strimlor. Bryn i en stor gryta i lite smör. Under tiden skär du löken i smala klyftor, likaså äpplena (som jag f ö plockade ute i trädgården - nu ska här användas äpplen!). Lägg i lök och äpplen i grytan, låt fräsa med en stund. Hacka purjolök, låt fräsa med en stund till. Salta och peppra, ha i lite timjan och soja.
Häll i vattnet, buljongpulvret och cidern. Låt koka upp, och låt sen puttra sakta under lock i minst en halvtimme. 
Strax innan servering, häll i grädden samt smaka av med salt, peppar och möjligtvis lite mer cider om du behöver mer sötma. Red av med mjöl om du vill ha lite tjockare sås. 

Jag serverade med hasselbackspotatis och sallad. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar