lördag 2 april 2016

Grillpremiär och bromance

Så kom den då, grillpremiären.
Vi hade en fläskytterfilé, som de kallas. Jag gjorde en egen marinad i förmiddags - rapsolja, olivolja, soja, worcestersås, chilisås, paprikapulver, franska örter, vitlök, salt, svartpeppar och en gnutta sötningsmedel. Jag skivade köttet och la i en påse, och i med marinaden och knyta till. Så fick det ligga till sig i några timmar. Blev kalasgott! Och det fina med egen marinad är ju dels att det inte är så mycket tillsatser, och dels att man kan ta lite vad man har och vill ha i :).


Till detta grönsaksspett. Jag hade på grön och gul paprika, rödlök, zucchini, småtomater, vanliga champinjoner och skogschampinjoner. Själva träspetten ska ligga i blöt nån timme innan man trär på grönsakerna och grillar (om man inte vill skapa en brand, och det vill man inte!). 


Sen penslade jag spetten med lite marinad av olivolja, paprikapulver, timjan, salt och peppar.


Åh, doften av grillat...åh så gott!
Vår katt Åke har blivit fullständig utekatt. Det började med att han (trots att han är kastrerad) började skvätta inne. Då fick han vara ute mesta tiden och bara inne under uppsikt.
Men ganska snart ville han inte gå in alls, utan njöt av sitt fria liv ute. Han har ju fått ett eget litet hus (en hundkoja), och han bor dessutom i grannens hundkoja, på vår altan, i lagårn, på logen och under grannens hus. Varje kväll går husse ut med mat till honom på altanen, och det vet Åke. Kommer inte husse i tid så knackar Åke på köksdörren :).
Jag tror att han har det väldigt bra faktiskt. Han kommer fram då och då och ska kela, men nu när vi börjar vara ute mer så vill han gärna vara med mesta tiden. Han tar väl igen all brist på kärlek efter vintern :D. 

Nu var han med och inspekterade så grillningen gick rätt till:







Vi hade mer publik också. Såhär ser det ut när jag kommer ut på kökstrappen: 

 Mammi kanske har godis?..

Uppifrån: Berta, Ulla-Bella och Olga.

Gammelmor Pilroth är sträng. 



Åke och Blixten bråkar ibland, men egentligen älskar de varandra. Det är riktig bromance det!! De stod länge och vänslades bredvid oss när vi grillade (läs: Andreas grillade och jag stod bredvid och tittade på). Det blev en hel bildserie! :)









Så gulliga :)

Och så blev det middag. Med en klick bearnaise till blev maten alldeles kalasbra.



Nu ska vi nog titta på webb-tv en stund. En brasa sprakar i kakelugnen, och jag tror att jag tar en romåcola....
Ha en skön lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar