lördag 2 april 2016

Hönsfärs - en ny bekantskap

Trots att vi har egna höns har jag aldrig ätit hönsfärs. Jag är ännu för blödig för att äta upp mina små kompisar. Dubbelmoral, javisst! :) Jag önskar att jag snart kommer dithän att jag kan slakta tuppar och äta upp. Då vet jag ju exakt hur de haft det och hur de hanterats från början till slut.
Men än är jag inte där!


Men det går ju att köpa sin hönsfärs också! Det gjorde vi. Nån gång kan man ju testa tänkte vi.
Och det var en väldigt positiv upplevelse, måste jag säga!


Hönsfärsen är väldigt kladdig. Mer som ett mos än en färs, faktiskt. Men biffarna jag gjorde blev galet mustiga och smakrika och goda! Såhär: 

HÖNSFÄRSBIFFAR I CHAMPINJONSÅS

1 kg hönsfärs
2 ägg
1 gul lök
½ dl grädde
lite kycklingfond
salt, svartpeppar
torkad timjan

Hacka löken fint. Fräs i rikligt med smör, inte så den får färg men så den blir glansig och mjuk.
Blanda med färsen, och blanda i övriga ingredienser. Stek biffar i smör, det här blev 17 stycken för mig tror jag (mycket blev över att frysas in :)). 

Lägg biffarna på ett fat så länge.

Sen gör du såsen som biffarna ska puttra i:

ett 20-tal champinjoner (färska)
2 schalottenlökar
4 dl grädde
en skvätt kycklingfond
salt, svartpeppar
torkad timjan

Skiva champinjonerna och hacka schalottenlöken fint. Fräs lök och svamp i en stor gryta i rätt mycket smör så de blir mjuka. Häll på grädde och fond, och smaka av såsen med salt, peppar och timjan.
Lägg i biffarna och låt puttra i en kvart. 


Under tiden stekte jag på spenat i smör och gjorde en god sallad av tomat, rödlök och gurka med en vinägrett till. 

Ingen potatis eller ris eller pasta behövs till (om man inte vill såklart :)). Det är nog mest en vana det där med att ha det till, känns det som! Jag saknar det inte alls. Inte än i alla fall (och då har jag ändå inte ätit det på över fem veckor).

Hönsfärs blir det fler gånger här, det kan jag lova! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar