torsdag 14 april 2016

Vad är nyttigt och vad är inte nyttigt?

Om det tvista de lärde. Och alla olärda också för den delen. 

Det finns ett otal "dieter" som folk äter efter och hyllar. Jag gillar inte när någon hävdar att just "deras" diet är den bästa för alla. För så enkelt är det ju inte. 

Själv bestämde jag mig för i början av mars tror jag det var, att jag skulle dra ner drastiskt på kolhydrater. Blodsockret hade varit upp och ner (jag har diabetes) och jag vill helst inte behöva amputera fötter och bli blind på gamla dar. En vecka skulle jag testa och se om blodsockret blir jämnt och fint. 

Och det blev det! Ganska omgående faktiskt. Så jag fortsatte en vecka till. Och en till. Och jag håller på än idag.
Jag ska inte säga att jag äter helt strikt LCHF, för det gör jag inte. Men jag äter inte potatis, pasta eller ris. Inget socker, inget mjöl.
Vilket är en sanning med modifikation för jag har ätit två bitar kaka under den här tiden, och jag har ätit gräddtårta vid ett tillfälle. Och en smörgås.
Men annars så....ja, jag är förvånad själv. Jag trodde att det skulle bli jobbigt och svårt och att maten skulle bli tristare.
Men det blev inte svårt alls faktiskt! 99% av tiden har jag inget som helst sug efter kolhydrater. Och sockret ligger stabilt och fint. Jag funderar t o m på om jag kan dra ner på medicineringen.
Vikten vet jag inget om, men kläderna sitter lösare på kroppen och min förlovningsring håller på att trilla av så jag måste nog ta av den snart. 

Så det här är bra - för MIG. För nån annan kanske det är värdelöst. Men för mig är det finfint.

Och tråkig mat är det sista det är, tycker jag :).
Här är lite exempel på vad jag ätit den här tiden: 




Köttfärssoppa, plus ett finncrisp med smör och ost.

Baconlindad fläskytterfilé fylld med basilika, soltorkad tomat och mozarella. En tomat- och rödlökssallad till det. 

Färskostfylld lövbiff med soltorkadtomatsås


Plommonspäckad skinkstek med skysås och grönsaker

Krämig kycklingsoppa med sting

Tacogratäng

Chilimarinerade kycklingspett med sjögräsnudlar, jornötssås och en sallad

Mellanmål: Finncrisp med smör och tonfiskröra

Ostgratinerad lax med broccoligratäng

Våfflor (gjorda med fiberhusk istället för mjöl). Här med bl a räkor...

...och här med grädde och skivade jordgubbar

Påskmaten! Janssons frestelsen är gjord med rättika istället för potatis.

Fläskfilé med någon fyllning, minns inte vad...och lite bearnaise och smörstekt broccoli och blomkål

Hönsfärsbiffar med champinjonsås, smörstekt spenat samt en lök- och tomatsallad

Grillad fläskytterfilé med grönsaksspett och bearnaisesås

Stekt falukorv (man får kolla innehållsförteckningen, det finns bättre och sämre körver som flickan sa! :D) med äggröra och kokta grönsaker

Smörstekt torskfilé med hemmagjord remoulad och kokta grönsaker

Räkmacka! Just de här är Andreas mackor, mina gjorde jag på kesobröd men i övrigt var de precis likadana. 

Stekt lunchkorv och grönsakskorv (kolla innehållsförteckningen igen!) med en sallad toppad med nötter. 

Pulled pork med grönsaker, ost, creme fraiche och lite tacosås.

Och så dagens middag: Blomkålssoppa med vitt vin och parmesan, toppad med stekt bacon och persilja. 


Som kanske den insatte kan se så fuskar jag lite med grönsaker ibland - äter en del grönsaker från under jord och så. Men det må vara hänt! Jag mår bra och blodsockret håller sig stilla. Då är jag nöjd :). 

Men baka gillar jag ju. Fast numera tar jag på sin höjd bara en liten smakbit, sen får andra äta upp resten.
Idag bakade jag en långpannekaka med hallon, kardemumma och mandel. Den ska jag ta med till jobbet imorgon! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar