tisdag 5 september 2017

Fast i bullbakarträsket

Det var ju bara i lördags som jag bakade bullar. Idag föll jag i bullbakarträsket igen. Häromdan när vi pratade om bullar nämnde nämligen min dotter att hon längtar efter en viss sorts bullar som mormor (min mamma) ofta bakade förr.

Och jag visste precis vilken bulle det var - de himla goda och frasiga vaniljbullarna!

Degen görs inte riktigt som vanlig bulldeg, och de ska bara jäsa en gång (och då efter utbakning). Och fyllningen är en len smörkräm med florsocker och massor av vaniljpulver!
De ska heller inte penslas med ägg eller strös med pärlsocker eller annat innan gräddning. Vid servering pudrar man dem däremot med lite florsocker. 

Såna här recept tycker jag är så roliga. Visst är det jättekul att testa något nytt, men det är något alldeles speciellt med "ärvda" recept. Så roligt att föra dem vidare!

SÅ himla goda! De här måste ni som gillar att baka bullar, testa!


MORMORS VANILJBULLAR ca 20 st

150 g smör
6 dl vetemjöl
50 g jäst
0,75 dl mjölk
2 ägg
2 msk strösocker

Fyllning:
150 g florsocker
150 g smör
3 msk vaniljsocker

Jag började med fyllningen. Tärna smöret och mikra i några sekunder så det blir lite mjukt. Vispa ihop med florsocker och vaniljsocker, med en elvisp. Det går enkelt om smöret är lagom mjukt.

Och sen degen. Noppa ihop smör och vetemjöl i en stor bunke. Vispa ihop jäst och mjölk (mjölken ska vara kall) i en liten skål, och ägg och strösocker i en annan liten skål. Häll båda blandningarna i den stora bunken och arbeta snabbt ihop till en deg.
Ta upp på mjölat bakbord och kavla ut degen till en tunn rektangel. Bre på fyllningen med en slickepott (är det det minsta besvärligt så mikra fyllningen några sekunder till). Rulla ihop från långsidan och skär i 20 bitar.
Lägg bullarna i bullformar på en plåt. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme.

Grädda bullarna i 200 grader, i mitten av ugnen, ca 15 minuter (håll koll som vanligt!).
Låt svalna lite, och pudra på florsocker innan servering. 


Bullarna går finfint att frysa, men vänta med florsockret ovanpå då :). 





Inom kort ska jag leverera en påse bullar till dottern. Klart att hon ska ha mormors vaniljbullar! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar