fredag 13 september 2019

Fredag den trettonde

Jag ska väl inte ropa hej än, eftersom jag knappast hoppat över bäcken. Men än så länge har den här fredagen den trettonde förflutit väldigt fint!
Det är en extra rolig fredag eftersom Andreas tog ledigt idag, och vi har njutit av känslan av att det är lördag, men så tänker man på att det faktiskt bara är fredag och så blir man glad :).
Vi sov länge på morgonen. Eller Andreas sov länge - själv gick jag upp och svängde ihop en sockerkaka eftersom jag skulle in till min gamla arbetsplats för att hämta honung av en f d kollega som tillsammans med sin fruga gör världens godaste honung (eller ja, deras bin gör den men de hjälper till att hälla upp den på burk osv!). Då tänkte jag att jag skulle ta med en nybakt sockerkaka till kollegorna så de minns vem jag är. Fast så kom jag på att en annan kollega fyller år idag så då fick han sockerkakan och jag sa att han fick antingen

a) bjuda på den på fikat
eller
b) ta med den hem

Jag vet inte hur det blev sen. Tror faktiskt att han bjöd på den på fikat.

I alla fall, sen kom Andreas och hämtade mig därifrån och vi åkte ut till skogen. Igår var vi nämligen på handelsträdgården. Jag skulle bara köpa "nån ljung och nån prydnadskål eller så". Jojo - och så fanns där en jättebra reahylla med en massa "fula" uteblommor på, och då gick jag givetvis bananas eftersom de blott kostade typ en tia styck.
Men jag ville ju ha lite mer "pynt" till utekrukorna, och det var det vi skulle hitta i skogen. Där finns ju massor! Mossa och kottar och bär och pinnar och...ja, allt möjligt fint! 

Plus att vädret var ju makalöst fint när vi gick där och plockade (eller Andreas plockade medan jag koncentrerade mig på att hålla mig på benen, det gick bra). 



Nu har jag även gjort färdigt utekrukorna. En del hade faktiskt fina sommarblommor i sig än och dem ville jag ju inte kasta bort i förtid. Men lite blev det i a f!








Den här färgglada kreationen hade jag egentligen inte tänkt köpa, hade inte köpt för normalpris. Men hallå - tie spänn!! Och Igge verkar ju gilla den :)


Jo, på handelsträdgården sålde de även ut fina minirosor för en tia styck. Jag köpte tre och tänker sätta i rabatten och låta ta sig innan jag klipper ner dem och kanske täcker över dem med gräs eller halm eller nåt, så kanske de överlever till nästa år :). (Nej, jag har ingen koll på vad rosor vill ha och behöver men det där skulle jag ha velat om jag var en ros, känner jag!)




I förmiddags när jag satt ute och väntade på att Andreas skulle bli klar för avfärd så kom kycklingarna rusande såklart, som alltid, och också som alltid med Arga Snick-Ann i spetsen. Se så stilig han har blivit, min favorittupp:



Och Maj-Lis kom också och umgicks lite. Se så vacker!:



Och så Mick-Ann, den andra av de två tupparna i årets kycklingkull. Han har för hejig frisyr... :D^



Planen för kvällen var att åka på skördefest, men det får nog bli imorgon istället. Nu tänker jag bara chilla, plus att vi ska grilla lite burgare framåt kvällen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar