söndag 1 september 2019

Varenda höst

Ja, jag tror faktiskt varenda höst, så har jag lagat nån variant av den här rätten.
Min mamma lagade den under min uppväxt. Det var hennes, och framför allt pappas, favoritmat för lite festligare tillfällen, eller som fin söndagsmiddag. "Siiderikyljys". Ciderkotlett.

Och det är nåt med kombinationen fläskkött, äpple och lök som tilltalar mig! På senare år har jag även lagt till timjan, för det är ju så gott i den kombinationen.

Ibland lagar jag den på en annan del av grisen än just kotlett. Jag har gjort gryta av grytbitar t ex.
Men idag blev det på just kotlett, och idag gjorde jag såhär: 



CIDERKOTLETT på mitt vis


8 fläskkotletter (blev matlådor också!)
smör att steka i

Bryn kotletterna i het panna i smör. Salta och peppra, ställ undan. 


1 gul lök
10 cm av det gröna på purjon
8 små schalottenlökar (det använde jag enbart för att jag bara hade en enda gul lök hemma, och jag ville ha mer lök och schalottenlökarna var vad som fanns - supergott, men går lika bra med en gul lök till istället för dem!)
4 små fina äpplen
smör


Klyfta den gula löken och schalottenlöken, strimla purjon. Kärna ur äpplena och klyfta även dem i tunna klyftor (behöver ej skalas, i alla fall inte om de är obesprutade - jag tog mina från trädgården :)).
Fräs lök, schalottenlök, purjo och äpplen i en rejäl klick smör i en stor gryta i ett par minuter så de börjar bli glansiga.

ett par matskedar mjöl

5-6 dl äppelcider (jag tog "dryck av ciderkaraktär", sockerfri. Går precis lika bra!)
en skvätt kalvfond
en skvätt coloritsoja (för färgen)
1 dl grädde


Pudra mjölet över fräset i grytan. Rör om, låt fräsa en liten stund (typ en halvminut). Vispa gärna ur stekpannan som du stekta kotletterna i och häll i grytan, tillsammans med äppelcider, kalvfond och soja. Rör om, låt det koka upp och lägg sedan i kotletterna. Hacka lite färsk timjan och strö i, och låt sen sjuda sakta under lock i trekvart eller en timme eller så. 




Sen tyckte jag att såsen var för simmig så jag plockade ur kotletterna en stund, och så hade jag i maizena så såsen blev lite tjockare. Nu tog jag i även grädden, och smakade sen av såsen med lite mer cider, och en skvätt kalvfond till.

Hasselbackspotatis är ju gudomligt till, men det blev det inte idag. Andreas åt kokt potatis till, jag åt smörstekta haricots verts som jag helt har fastnat i just nu :). Och så extra timjan, och några fina äppelskivor. 









2 kommentarer: