torsdag 28 november 2013

Pastagratäng med kassler och ananas

Är det gott med frukt i mat? - NEJ! skriker många. Ananas i mat är bannlyst och alldeles för mycket 80-tal. Och bananer går helbort. Alla andra frukter också. 

Men jag gillar frukt i mat, jag! Det lättar upp, det blir friskt och gott. Tänk er t ex goda ciderkotletter med äpple och lök... Eller nåt så simpelt som ananas i tacos!

I vår familj är det bara jag som gillar frukt i mat. Johanna kan gå med på ananas på pizza. Men sen är det stopp. 
Så igår när jag skulle göra pastagratäng, fick det bli två formar. En med, och en utan ananas. 
Min blev godast...:) Den här gratängen hade jag aldrig gjort förut. Jag utgick från ett recept i en tidning, men gjorde som vanligt en egen version. Och den blev fantastiskt god! Sådär jättegod och krämig och med mycket smaker. Testa! :)




Pastagratäng med kassler och ananas

500 g pastasnäckor
Örtsalt
700 g benfri kassler
1 stor burk ananas
2 dl creme fraiche (valfri fetthalt)
3 dl grädde (valfri fetthalt)
2 dl mjölk
2 dl chilisås
1 dl vatten
1 buljongtärning
3 dl riven ost
Salt, peppar

Koka pastasnäckorna nästan färdiga i vatten med örtsalt i.
Under tiden strimlar du kasslern, skär ananasen i små bitar och river osten. 
Vispa ihop creme fraiche, grädde, mjölk, chilisås och vattnet (varmt, som du rört ut buljongtärningen i). Smaka av med örtsalt, peppar och ev. mer vanligt salt. 

Slå av pastavattnet. Smöra en stor ugnsform. Blanda pasta, kassler och ananas i formen, häll över cremefraicheblandningen och strö över osten. In i ugnen 225 grader i ca 20 minuter eller tills osten fått fin färg. 
Äts med sallad!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar