måndag 25 november 2013

Stekt strömming med potätemos

Åh, det är så gott. 
När vi bodde på Björnslätten (torpet i skogen, där jag och barnen bodde förut), och jag och Andreas var nykära så lagade vi ofta stekt strömming där i torpets pyttelilla gula kök. Så den här maträtten, hur osexig den än må vara, bär med sig många mysiga minnen för mig också. 

Dessutom är strömming så sjukt billigt även om man köper den färsk. Inte behöver man rensa nåt heller. 



Stekt strömming (2-3 portioner)

12 stora strömmingfiléer
Hackad dill, persilja och/eller gräslök
Ströbröd
Vetemjöl
Salt & peppar

Lägg hälften av filéerna med skinnsidan ner på en skärbräda, salta lätt på dem. Blanda ihop de hackade örterna - idag hade jag bara persilja och gräslök hemma, så det fick bli en blandning av dem :). 
Lägg på 1-2 tsk av örtblandningen på varje filé, bred ut. 
Salta köttsidan av resten av filéerna, lägg med köttsidan upp ovanpå filéerna med örter på. 

Blanda ströbröd och vetemjöl ca 50/50, salta och peppra. Vänd de dubbla filéerna i blandningen. 
Sen steks de i en rejäl smörklick, på båda sidorna så de får en fin, krispig yta. Jag brukar sen lägga dem i en ugnssäker form och ställa in i ugnen så de blir ordentligt genomstekta det sista. 

Äts med potatismos, skirat smör, lingon och rivna morötter. 

(Har ni förresten tänkt på att man kan klicka på bilderna och få dem i större storlek? Det blir mycket finare kvalitet på bilden också när man gör det :))


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar