torsdag 24 augusti 2017

Mazarinrutor med smak och färg av hallon

Ett av Andreas favvobakverk är sånt som liknar mazarin - den där bittermandelsmaken gillar han :).
Så igår när jag fick ork så bakade jag mazarinrutor åt honom. Jag hade en burk med tinade hallon i kylen, plockade i höstas på ett självplock några mil härifrån, så jag tänkte att glasyren kunde få smak och färg av hallonen!


Det är väldigt smidigt med de här mazarinrutorna - tusen gånger enklare än att göra vanliga mazariner! Långpannekakor är ju alltid käckt!



ROSA MAZARINRUTOR


Mördeg:
  • 400 g smör
  • 8 dl vetemjöl
  • 2 dl florsocker
  • 2 äggulor
  • Fyllning
  • 300 gram sötmandel
  • ca 2 krm bittermandelolja (prova dig fram så det smakar lagom!)
  • 3 dl socker
  • 200 gram smör (smält)
  • 4 msk vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 6 ägg
  • Glasyr
  • 4 dl florsocker
  • lite pressad citron
  • 2-4 msk hallonsaft

Blanda ihop mördegen. Tryck ut i en långpanna (alltså den stora som är lika stor som ugnen). Tryck även deg upp 1-2 cm på kanterna.
Sen är det dags att göra fyllningen. Jag använde en stavmixer för att mala sötmandeln. Smält smöret och blanda ihop allt. Häll fyllningen i långpannan. 
Grädda i 200 grader i ca 20 minuter (eller tills den har fin färg).
Låt svalna. Sen rör du ihop glasyren. Om du behöver så ha i några droppar vatten så att glasyren blir smidig (den ska inte vara FÖR rinnande, men lätt att bre ut på kakan).

Låt glasyren stelna lite och skär sedan upp kakan i rutor.

De här går finfint att frysa, men lägg smörpapper mellan varje lager i burken!
De går att ta direkt ur frysen innan man sätter på kaffet, så är de jättegoda att äta efter bara tio minuter eller så :). 
Och många blir det ju också! Sånt gillar jag :). 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar