lördag 11 maj 2019

Loppis, blomstershopping och salladsmiddag

Vi åkte iväg på loppis idag. Det var byaloppis i Halvfara, och dit styrde vi kosan.
Som vanligt hos Mia i Halvfara så hittade jag nåt fint - två fina gamla gulorangea täcken! 





Hos en av Mias (för helgen uppståndna) grannloppisar köpte jag en silvrig tupp i nån slags tung metall. Den ska pryda hönshuset när vi väl kommer på hur vi kan sätta fast den.
Och på en annan grannloppis tjackade jag upp mig på tre fina gamla örngott med broderier och spets och knytband, för nästan ingenting.


Ja, sen drog vi vidare till en handelsträdgård. Jag har medvetet inte köpt några utesommarblommor än, eftersom nätterna blir så himla kalla då och då. Men idag kunde jag inte hålla fingrarna borta från Mårbackapelargonerna... De får dock bo inne ett tag till så de inte fryser ihjäl. En av dem har jag bredvid mig här i fönstret vid datorn.  



Jag blev också glad när jag hittade en gigantisk murgröna. Verkligen overkligt stor, hängande typ nästan en och en halv meter ner från en ampel och dessutom tät som bara den! Det stod "149,90" på en prislapp på ett blad, men jag förstod ju att det måste vara fel, alldeles för billigt för en sån jättestor!
Men döm om min förvåning när jag hittade en till, och det stod samma pris på den. Priset stämde faktiskt! Så en sån kunde jag inte heller låta bli. Just nu hänger den i hallen men när vi fått upp paviljongens väggar och tak ute så får den flytta ut till paviljongen.
Ingen bild har jag heller på den, men det får jag ta när den flyttar ut. 



Kvällens middag blev kycklingsallad. Jag gillar att lägga upp varje ingrediens för sig, så var och en får plocka det man gillar.
Och så hade vi två sorters dressing till, och så gjorde jag grymt goda vitlöksbröd. En butiksbakad baguette som jag skar snett till bitar, som jag sen stekte i stekpannan i smör med pressad vitlök i. Och så strödde jag flingsalt på mot slutet.
GOTT!! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar