måndag 6 maj 2019

Rabarertajm

Nu är de så fina, rabarberna! Det är nu en ska lägga rabarber på precis allt, skulle en kunna säga!

Igår gjorde jag en enkel smulpaj med rabarber:

SMULPAJ med rabarber

rabarber efter tycke och smak (jag tog åtta halvlånga rabarber) + 2 dl socker

150 g smör
3 dl vetemjöl
2 dl socker
1 dl havregryn
en stor nypa flingsalt

Slanta rabarbern, blanda med 2 dl socker. Häll i en ugnsform.
Blanda allt det övriga i en bunke. Nyp ihop till en smuldeg. Häll över rabarberna.

In i ugnen på 225 grader i en kvart ungefär.


Det serverade jag med vaniljsås.




Idag gav jag mig på rabarberna igen! Den här gången blev det supersaftiga rabarbermuffins:

VÄRLDENS SAFTIGASTE RABARBERMUFFINS 15 st

ca 5 dl skalade, hackade rabarber
1½ msk potatismjöl
3 msk strösocker

Smeten: 
150 g smör
2 dl strösocker
3 ägg
3 msk creme fraiche
1-2 tsk pressad citronsaft
1 tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker
2½ dl vetemjöl

Börja med att skala och hacka rabarber. Jag hackade dem ganska smått, typ i ½-centimeterstärningar.
Blanda med potatismjöl och socker i en skål. Låt stå.

Skär smöret i tärningar och kör ev. i mikron i 10 sekunder för att smöret ska bli lite mjukt. Häll i sockret och vispa med elvisp till en slät smet. Tillsätt äggen ett i taget, rör om mellan varje.
Tillsätt creme fraiche och citronsaft och rör om. Till sist blandar du bakpulver, vaniljsocker och mjöl, och häller i smeten och rör den jämn.

Häll av ev. vätska från rabarberna, och tillsätt dem sedan i smeten och rör om bara så det blandar sig.

Klicka i smeten i 12 normalstora muffinsformar. Jag hade en sån där muffinsform i teflon som jag la pappersmuffinsformarna i.

Sen in i ugnen som ska vara 200 grader. Strax under mitten av ugnen.
Det tar ungefär en kvart, men håll koll!





Vill man så kan man pudra med florsocker vid servering, men det är mest för syns skull - de här  muffinsen är så himla goda precis som de är! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar