tisdag 11 augusti 2020

En ungersk blomkålssoppa

En ungersk blomkålssoppa. Det låter ju inte superupphetsande. 

Men den här ungerska blomkålssoppan är, om inte upphetsande så i a f väldigt, väldigt god och matig! Lättlagad dessutom. Och billig. 
Den heter Karfiolleves och tipset fick jag av dottern, som ibland skickar mig finfina tips på bra mat! När hon rekommenderade den här så tog jag för givet att den är god. Men när jag testade att laga den så var den faktiskt VÄLDIGT god, överraskande god!
Jag har som vanligt ändrat lite i proportionerna o s v, men såhär gör jag:


KARFIOLLEVES

1 gul lök
2-3 morötter
ett mellanstort blomkålshuvud
olivolja att steka i
3-4 tsk paprikapulver 
1-2 msk grönsaksfond (koncentrerad)
7 dl hett vatten
3 dl creme fraiche
1-2 msk vetemjöl
salt, grovmalen svartpeppar
färsk persilja att strö över

Hacka löken ganska fint. Skala och slanta morötterna. Fräs i olja tillsammans med paprikapulver i 3-4 minuter. Under tiden delar du blomkålshuvudet i små bitar. Lägg i blomkålen, häll på vatten och grönsaksfond, lägg på locket och låt puttra på medelvärme i en kvart ungefär. 

Under tiden vispar du ihop creme fraiche med vetemjöl. När det gått en kvart så tar du ca 1 dl av vätskan i grytan och vispar ihop med cremefraichen med mjölet i. Sen tillbaka ner i grytan, rör om och låt puttra utan lock i 3-4 minuter. Smaka av med salt och peppar. 

Ja, det var det hela! Strö över persiljan sen bara vid servering. Och servera gärna lite bröd och ost till dem som vill ha. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar