torsdag 24 maj 2018

Kyckling på två sätt på en dag

Till igår hade jag tagit fram kycklingfiléer ur frysen. Det visade sig bli två olika rätter.

På dagen var jag hungrig här i min ensamhet. Så jag tog en kycklingfilé och tärnade den, och stekte på i en stor stekpanna på hög värme så den blev genomstekt och fick lite färg. Under tiden hackade jag vitkål och purjolök, och det hällde jag sen i stekpannan när kycklingen var nästan klar.
Alltihop fick steka på, på full värme, så vitkålen och purjon blev mjuka, och så hade jag i lite kinesisk soja samt en skvätt äppelcidervinäger. En liten skvätt (typ en halv matsked) honung hade jag i också, och så smakade jag av med salt och peppar.
En finfin kycklingwok blev det! Vitkålen var dock färsk så den blev inte sådär krispig utan krympte ner väldigt, men det gjorde absolut inget.
En enkel och smidig lunch!




Till middag hade jag planen att göra en krämig kycklingpasta, men närmare än så hade jag inte funderat. Men sonen kom med önskemålet att det skulle vara med curry och purjolök, så det körde jag på! Supersmidigt - medan pastavattnet kokade upp och pastan sen blev klar, så gjorde jag själva det "krämiga".
Kycklingfilé i tärningar, stekte på i olja precis som på dan. I en stor gryta smälte jag smör, och där i fräste jag ganska rejält med curry samt lite gurkmeja. Sen hade jag i rejält med finstrimlad purjolök och ett halvt grönt äpple, även det finstrimlat, och lät det puttra på tills purjo och äpple var mjukt och fint (dock inte så att det fick färg).
Sen hällde jag på lite grädde och creme fraiche, och lät puttra lite till innan jag hällde i de färdigstekta kycklingtärningarna. Och när sen pastan var klar efter ett par minuter, hällde jag av vattnet och hällde även pastan i grytan och rörde om.

Det blev en triumfkväll för mamman, det :). "Det här måste du göra fler gånger!" utbrast sonen. 


Men tänk på att själva såsen gärna får vara lite "för" smaksatt och saltad. Pastan i sig har ju inte så mycket smak, och kycklingen är ju inte heller kryddad, så det blir bra när man blandar ihop allt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar