söndag 16 december 2018

I baktagen

Ja eftersom det ju lider mot jul så är det ju många som blir sugna på att baka. Så också jag (även om jag ju bakar året runt, mer eller mindre).

Häromdagen bakade jag två sorter. Den ena var små havrerutor. En väldigt lättbakad kaka som till slut (när jag improviserade lite) blev nästan mer som små godisbitar. Kanske nåt för julgodisbordet?
Enklare bakning kan det i alla fall knappast bli. 


SEGA HAVRERUTOR MED CHOKLAD

5 dl vetemjöl
5 dl strösocker
1 l havregrun
3 tsk bakpulver
250 g smör
1 dl ljus sirap
2 ägg

200 g mörk choklad

Smält smöret och låt svalna lite. Sätt ugnen på 175 grader, för nu går det undan. Häll mjöl, socker, havregryn och bakpulver i en stor bunke. Häll smöret, sirapen och äggen i bunken. Blanda ihop för hand till en smet.
Bred ut smeten i en långpanna, alltså plåten med kanter, som du har bakplåtspapper på. Det är lite segt men jobba på och försök få hyfsat jämna och fina kanter, nästan ända längst ut så plåten så gott som fylls. Se till så det blir jämntjockt.
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 15-16 minuter. När du tar ut den kanske den inte ser helt färdiggräddad ut, men det är i sin ordning. Den stelnar när den svalnar.

När den har svalnat, smälter du chokladen i mikron eller över vattenbad. Ringla den över kakan med en sked. När chokladen stelnat lite skär du kakan i rutor. Jag skar den rätt smått, ca 3*3 cm. Det blev lagomt, och väldigt många :). 








Sen bakade jag även klassikern hallongrottor. Det här receptet tycker jag blir bra för att det är vaniljsåspulver i - det gör kakan mör och god!

MÖRA HALLONGROTTOR


250 g smör
1½ dl socker
1 dl vaniljsåspulver (typ Marsan eller liknande, av typen som rörs ut i kall mjölk - men här ska du bara använda pulvret som det är, utan mjölk!)
2 tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
1 ägg

hallonsylt

Tärna smöret och låt det bli rumsvarmt (funkar att köra i mikron en kortis också, inte så att det smälter men så att det mjuknar). Blanda med övriga ingredienser (utom hallonsylten då) till en deg. Överarbeta inte degen, när den är klar så är den klar.

Dela den i lagom stora bitar (lagom stora = beroende på vad du vill använda för formar - jag använde småkaksformar, men kan bli gott i små muffinsformar också!). Rulla varje bit till en boll och lägg i en form. Tryck ett hål med fingret, och fyll med en liten klick hallonsylt.

Grädda i 200 grader i ca 15 minuter. 






Min lilla gumma kom och lämnade sin hund här i fredags, och då passade jag på att bjuda på te och kakor. 



Den tredje sorten på fatet är prästgårdsnötter - jag tror inte att jag har bloggat om dem förut, men det får jag nog göra en annan dag när jag tagit lite mer närgångna bilder på dem :).

(Och lägg gärna märke till den fina duken! Den fyndade jag gratis på garageloppis i somras. De hade en hörna med gratisgrejer som en fick ta, och där hittade jag den här duken och en annan som också hade tryckt mönster, lite retro. Är folk galna på riktigt, ger bort så fina saker??




Och igår, då bakade jag det som jag tycker nästan är det godaste på julbordet - karelska piroger! 
Kanske måste en vara uppvuxen med det, eller ha ett väldigt öppet sinne, för att gilla dem. Jag älskar dem i alla fall. Och de är enkla att baka också, om en bara har kokat gröten i förväg! :)

KARJALAN PIIRAKKA (12 st)

2 dl kallt vatten
1 tsk salt
2½ dl vetemjöl
2½ dl fint rågmjöl

Typ en halvliter risgrynsgröt, avsvalnat eller kallt

Rör ihop vatten, salt och mjöl till en deg. Det går kvickt med bara handkraft i en bunke, till och med för en reumatisk och orkeslös gammal tant som jag.
Ta upp degen (som är rätt stum och oelastisk och ser rätt grå och tråkig ut) på bakbordet. Dela i tolv delar.
Rulla varje del till en liten boll. Kavla ut till en tunn oval, typ 2-3 mm tjock.
Lägg en klick gröt på varje oval, bre ut nästan ut i kanterna. Vik sedan in kanterna och nyp ihop dem.

Grädda 10 minuter i mitten av ugnen, på 275 grader.
Pensla med smält smör så fort du tagit ut dem ur ugnen.

Låt svalna lite, och ät sen som de är eller med lite smör. Många gillar också äggsmör på, alltså kokt, mosat ägg blandat med smör. 







Nu TROR jag att julbaket är så gott som klart. Men jag ska inte svära på det.

Nån som är glad trots kyla och grå himmel är i alla fall Bröli. Idag provade jag en stickad tröja på honom. Det är pudelns gamla, och den satt som en smäck! Och otroligt nog (Bröli verkligen _avskyr_ att ta på sig sin sele t ex...) så verkade han tycka att det här med stickad tröja när en är ute och leker var en toppenidé! Se så söt!





Jag är ju numera ett stort fan av listor. Så givetvis har jag gjort en todo-lista inför julen, för att liksom sortera upp och slippa tänka på vad jag vill hinna göra. Har jag ingen lista så spelas alla de där "vill göra"-grejerna upp i huvudet på mig som en evig slinga, och så blir jag trött innan jag ens börjat.
Och faktiskt ligger jag före min planering! Det ser inte ut att bli någon stress direkt. Gött!
Imorgon ska jag t ex bara slå in lite julklappar. That´s it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar