onsdag 6 juli 2016

En semesterdag

Vi firar semester för fullt här. Lördag hela veckan! Vi gör små dagsturer lite varstans, och vi slappar och slöar och pysslar om vartannat här hemma.
I måndags tog vi en tur runt Vättern. Huvudsyftet var att lämna av några vinterdäck i Mjölby (lång historia, inte så intressant). Men vi gjorde det hela till en liten semestertripp :)

Första anhalten skulle vara Hjo, för att spana in Andreas föräldrars nya lägenhet som de precis flyttat in i. På vägen stannade vi till på en blomsterhandel för att köpa med oss en liten blomma. Och vad hittar jag i ett hörn? En hel hylla med Ernst-grejer!! Jag fick hejda mig så jag inte förköpte mig. Jag nöjde mig med ett paket servetter med Ernst-klokord på. Se så fint! 


De servetterna kommer att användas med andakt, och endast för såna gäster som förstår Ernsts storhet och visdom!

Sen drog vi vidare söderut. Rundade Vätterns södra del och vidare norrut igen. I Huskvarnatrakten är det ju så vackert till och med vid motorvägen. Och vädret gjorde himlen rätt maffig!


Väl framme i Mjölby hittade vi fram till stället där däcken skulle levereras. Allt gick fint, och nöjda med avslutat uppdrag letade vi efter nånstans att luncha. Vi var lite sent ute (efter lunchtid) så det var inte så mycket att välja på, men vi tog en pizzeria och hoppades på det bästa. Och det var en positiv överraskning! Det är en himla skillnad på olika pizzerior, ju. Jag tar oftast en kebabsallad, och den kan ofta vara lite trist på många ställen. Vissen isbergssallad, futtigt med kött, småläskig sås...
Men inte här! Pizzeria Napoli i Mjölby, det är grejen. Salladen var jättefräsch, och isbergssalladen var uppblandad med fräsch ruccola. Köttet var gott, och såsen likaså. Andreas pizza var också fin, enligt uppgift :). 





Och så vidare igen, ut på vägen och norrut. Vi hittade en loppis utanför Motala. Jättefin vid första ögonkastet, men det visade sig vara väldigt mycket skräp också. En del fina saker också, såklart. Men lite dyrt. Och en snäll men lite udda snubbe som ägde det.
Men vi köpte en picknickkorg i alla fall! Fin att ha i bilen, med bestick och annat i, om man får för sig att stanna och picknicka nånstans ibland.

Ett tag senare blev vi lite törstiga och fikasugna, och försökte hitta nåt käckt fikaställe. Men det är ont om dem känns det som! Om jag vore frisk och bodde så det fanns utrymme för det, skulle jag nog starta en sommarloppis med bara fingrejer (skräp undanbedes), och ett litet fik därtill med bara hembakt och med hemkokt saft och med udda porslin och udda utemöbler, och med hönsen gåendes runt där... Ett sånt ställe skulle jag gärna själv stanna på!

Vi svängde in till Medevi brunn i hoppet om att hitta ett fik. Men där gick vi bet...
Men det var fint där ändå. Som det här huset:




Jag tyckte att det var så gulligt och stod och fotade när en dam kom förbi och log och gick mot huset. Jag trodde att huset var typ ett vandrarhem eller museum eller nåt. Men det var hennes hem :/
Men hon tog inte illa upp för att jag stod utanför farstun och fotade ivrigt. Hon verkade mest glad och stolt :). 


Men så åkte vi vidare, i jakt på mysigt fik. Över Hammarsundet, på bron som jag tycker är så läskig. 



Och till Askersund. Men då var klockan över sex, och enligt internet stänger alla fik i Askersund just klockan sex. Så det blev att åka vidare. Då kunde vi ju lika gärna åka hem kändes det som. Så det gjorde vi, men med ett stopp på ICA här hemmavid. Jordgubbar köptes, och så åkte vi hem och satte oss i paviljongen och njöt av en god cider som Andreas fick av ett par goda vänner häromdan (plus fick han en massa fina ölsorter, men dem är jag inte så intresserad av :)).

Hur god cidern än var så nöjde jag mig med ett halvt glas med tanke på sockerhalten. Sen blev det Fanta Zero :)

Men Andreas drack glatt upp cidern :) Fin färg!


Jag är rätt impad av mig själv att jag lyckats hålla alla blommor vid liv i år, såhär länge! Som fuchsian som hänger i paviljongen. Knopparna var små när jag köpte den, men nu blommar den helt vilt! Och så himla vackert :).

En rolig dag :). Jag gillar de där småturerna på semestern. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar