måndag 11 juli 2016

Mackor med ost och grönsaker

Det skulle jag ha svårt att vara utan. Ja, mackor överhuvudtaget. Så gott!
Men när man vill undvika de där förgrömmade kolhydraterna så kan mack-biten vara lite svårare.

Det FINNS ju en massa recept på lchf-bröd. Alla är dock inte så jättegoda.
Jag brukar göra fröknäcke då och då, det är riktigt gott tycker jag. Men det här mjuka brödet!
Kesobröd har jag gjort ibland och det är också gott.

Men nu har jag en ny favorit! Jag testade nämligen ostplättar idag. Receptet hittade jag HÄR. Men jag hade inga linfrön hemma så det blev sesamfrön även i smeten. Det gick bra såklart :).

Jag skriver receptet även här då: 



OSTPLÄTTAR


3-4 ägg (4 om äggen är små)
2-3 msk philadelphiaost (jag tog creme fraiche)
3-4 dl riven ost (prästost använde jag)
1½ tsk bakpulver
1-1½ msk fiberhusk
2 msk linfrön (eller ja, några andra frön annars då)

Vispa äggen med elvisp i ett par minuter. Blanda i resten av ingredienserna, vispa lite till. Låt smeten stå och svälla en liten stund (typ 10 minuter).

Ugnen ska vara på 200 grader. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper på. Jag tog ungefär 2 msk smet till varje ostplätt. Om man vill kan man strö över lite frön.
Grädda strax under mitten av ugnen, i ca 12-13 minuter. Håll koll tills de får fin färg.

Låt svalna på galler utan bakduk. 









De här blev fantastiskt goda, dem kommer jag att göra igen :). Och som det syns - ganska fin "brödkonsistens" på det! Inte sådär "äggigt" som många lchf-bröd blir. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar