söndag 3 juli 2016

Lite firande i förtid

Andreas fyller jämna år i veckan. Men då jobbar dottern och hennes pojkvän, så vi körde lite firande idag istället. Smörgåstårta och jordgubbstårta blev det!







 Några chokladdoppade kokostoppar tog jag fram också enligt begäran! :)



Jordgubbstårtan bakade jag botten till själv, åff kårs. 


TÅRTBOTTEN


4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en springform, ca 24-26 cm i diameter. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner i äggsmeten. Häll i formen, grädda i nedre delen av ugnen i 35 minuter. 
Låt svalna på ett galler.

Jag fyllde tårtan med mosade färska jordgubbar samt vaniljkräm. Massor av vispad grädde på, plus jordgubbar då. Och några myntablad. 









Några chokladdoppade kokostoppar tog jag fram också enligt begäran! :)

Det fina tårtfatet fick jag av Andreas mamma för ett tag sen. Jag har gått och trånat efter såna fina tårtfat på fot på olika loppisar och sånt. Och se så fint det blev :). 

Men present, det får inte födelsedagsbarnet förrän på sin riktiga födelsedag :). Idag fick han nöja sig med tårtorna och med sång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar