söndag 29 november 2015

När första ljuset brinner

Så kom då första advent. Jag som är en mästare på att skjuta upp saker och ting, inte ens jag kunde skjuta upp den trots att jag försökte genom att inte ta fram adventspynt redan tidigare i veckan för att kolla så allt funkar och så.
Nu hade vi en sån himla tur så allt funkade utom en ljusslinga som var trasig. Men det köper vi en ny i veckan.

Ljusstaken med de fyra adventsljusen i kom jag på att jag egentligen ville ha ett ljusfat med blockljus på. Men se, blockljus hade vi inga hemma. Inte vita i alla fall.
Så jag tog en vanlig sån där svart i metall.
Ingen mossa hade vi heller, och jag orkade inte gå ut i mörkret och plocka.
Men man tager vad man haver, som den fattiga flickan sa - och jag hade ett rött, glänsande pärlband som vi haft i granen förut. Den tjorvade jag ner i ljusstaken och *tadaa*, så var det problemet löst! Kanske inte jordens mest fyndiga och roliga, men duger i krig. 







Tre julkulor kom fram också - de med muminmotiv på. Jag tror att en av dem är Johannas, jag får kolla med henne. Men tills vidare ligger de och pryder köksbordet.



Det var bara jag och Andreas hemma, så något vidlyftigt adventsfika blev det inte. Men jag hade bakat saffransbullar i förra veckan, så dem åt vi av, och drack roséglögg till! :)



Bullarna måste jag ju förresten ge receptet på, för de blev faktiskt väldigt goda. Tycker man att vanliga lussekatter ibland blir lite torra så är det här ett bra alternativ!
Rimbobullar är ju väldigt saftiga och goda. Så att göra en sån deg är en hit!
Jag hittade det här receptet: http://tidningenhembakat.se/bloggar/fredriks-fika/rimbobullar-med-saffran/

Men som alltid så ändrade jag lite så det blev mer i min smak. Så mina bullar blev såhär: 


RIMBOBULLAR MED SAFFRAN

ca 20-25 st

25 g jäst
2 dl kall mjölk
½ dl socker
½ gram saffran (en påse)
ca 6 dl vetemjöl special
200 g rumsvarmt smör

Fyllning:
75 g smör
75 g mandelmassa (finriven)
½ dl florsocker
russin efter behag

Fyllning 2:
75 g smör
1 dl strösocker
1 tsk kardemumma
russin efter behag

Pensling och garnering:
ägg
florsocker
ev. vatten


Smula ner jästen i bunken. Tillsätt den kalla mjölken och vispa lite så jästen löser sig.
Saffranet kan man ha i som det är, eller så kan man blanda ut det i lite sprit (jag tog rom) nån timme innan - eller t o m ett år innan om man vill :). Eller nåt däremellan.
Blanda ner i bunken mjöl, socker, saffran (i rom eventuellt då), och klicka ner smöret i mindre bitar. Låt maskinen arbeta ihop degen. Den ska vara fast men ändå lite kladdig.

Kavla ut degen till ungefär 40*40 cm, på mjölat bakbord. Skär ut fyrkanter, ca 8*8 cm.
Rör ihop fyllningen (här tog jag fyllning 1), och lägg en klick mitt på varje fyrkant. Vik upp hörnen och tryck samman dem i mitten. Lägg bullarna i formar och ställ dem på bakplåt.
Låt dem jäsa i rumstemperatur i ca 2 timmar, under bakduk.

Nu var det så att jag gjorde dubbel sats av degen. När jag hade skurit till så det blev 40*40 cm, så blev det ju en del deg över. Den kavlade jag ut som när man gör vanliga kanelbullar, och så gjorde jag fyllning nummer två (minus russinen, dem strödde jag sen över när jag brett på fyllningen först). Rullade ihop och skar som vanliga bullar, och la i formar. De fick också jäsa i 2 timmar.

Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen, ungefär 6-8 minuter. Låt dem kallna utan bakduk.

Sen kan man välja att göra som i originalreceptet - göra en glasyr med florsocker och vatten och ringla över. Eller så pudrar man bara över lite florsocker. Det blir faktiskt godast med bara florsocker tycker jag.

De här bullarna blir saftiga och känns lite "lyxigare" än vanliga lussebullar. Vanliga lussebullar är också kalasgoda, men ibland är det ju kul att variera sig :). 



Glad första advent på er, allihop! :
)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar