fredag 27 november 2015

Smidig och god fredagsmat

Fredagar är en av de dagar i veckan som jag arbetstränar. Så att ställa sig och laga något avancerat sen...nä, det finns det inte ork till!
Men god mat behöver ju absolut inte vara krånglig och svår. Idag till exempel svängde jag ihop en tonfisk- och räksallad som blev alldeles utsökt som fredagsmiddag :).

I en sallad har man förstås i det man själv önskar. Det jag önskade var grönsallad, gurka, röd och gul paprika, rödlök och tonfisk. Grönsakerna hackade jag ganska smått och blandade ihop allt i en stor skål. På med finhackad dill, generöst ska det vara. Och så pressade jag i lite citronsaft, och kryddade med flingsalt och grovmalen svartpeppar och rörde ihop allt noga.
Vid serveringen toppades salladen med fina räkor och kokt ägg, en citronskiva och en dillvippa.
Och så dressing till, för den som vill!
Vi hade även köpt en butiksbakad baguette på ICA (ja, ni hör ju hur förslappat..men de är ju faktiskt goda!) att äta till.

Helgen är lugn och stillsam, om än lite rastlös - min lille påg (nåja, 14 år och snart huvudet längre än sin gamla mor) är på Dreamhack i Jönköping. Klart att mor är lite orolig när ens bebis åker iväg sådär... Men förnuftsmässigt fattar jag ju att han klarar det finfint, och klart att han ska iväg på grejer nu när han faktiskt är tonåring sen snart ett par år tillbaka! :)
Men modershjärtat....åh vad det gråter!

Imorgon ska jag försöka leta fram adventsgrejer och pynta lite. Maten blir nog dillkyckling och ris.
Och på söndag morgon åker vi i ottan för att hämta hem pågen och hans kompis.

Ha en riktigt skön förstaadventshelg, allihop! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar