måndag 30 november 2015

Det är så pinsamt

Det lackar mot jul. Det springs i affärer. Butikernas skyltfönster glimmar och glittrar och lockar till shopping. För shopping, det hör ju julen till. Tycker många...
Och jo, såklart, jag erkänner mig också skyldig. Nog köper jag julklappar till min familj. Inte så mycket som snittsvensken, helt klart inte, men ändå.
Enligt en undersökning som Nordea har gjort, planerar snittsvensken att köpa julklappar för 13% mer än förra året. 3427,- planerar varje svensk (i snitt då) att köpa julklappar för i år. Bara julklapparna alltså. Övriga julutgifter (mat, pynt o s v) beräknas bli 2237,- per person.
Och där ska vi sitta med skinkstinna magar och öppna berg av julklappar i vårt grundligt (och dyrt) julpyntade hus.

För pynt är ju viktigt. Jag läste en sån där artikel häromdan, "10 tips för att adventspynta ditt hem" eller nåt sånt. T ex tipsades det om att man kunde ställa typ 5 ljusstakar tillsammans i grupp på en bricka. Jättefint blir det! Och skulle man till äventyrs inte ha fem ljusstakar att ställa i grupp så fick man tipset i artikeln, att i en viss butik kunde man hitta finfina ljusstakar för 700-1200 - per styck! Alltså fem ljusstakar á 1200,- ...6000,- pix på bara ett ljusstakestilleben! *iiiiik*


Nu tror inte jag att så många springer och köper ljusstakar för 6000,- bara för det.
Men bara att de föreslog det. Att tanken hade slagit personen som skrev artikeln. Att någon skulle gå och köpa de där ljusstakarna och göra ett stilleben av för att få lite adventsmys i sitt hus.
Alltså jag vet inte vad jag ska säga. 


För samtidigt som vi vräker ut de här pengarna (75 miljarder beräknas julhandeln gå på i år!!) så stänger vi våra gränser. Vi utvisar barnfamiljer till ett liv i skräck, kanske till döden. Vi säger att vi inte har råd - det är vad vi säger till människor som flytt sina hem därför att döden vore alternativet. Och det säger vi medan vi frenetiskt tuggar knäck och tindrar med ögonen vid våra 6000-kronors ljusstakestilleben och som besatta beställer hem julklappar för obegripliga summor på våra Ipads.

Jo, jag vet att det är en grov karikatyr, det där sista. Men det är ju ändå en bild av hur skevt det är. Hur _sjukt_ det är. För Sverige går som tåget, säger OECD.
Men tyvärr, flyktingar - ni får inte åka med i det tåget. För vi måste köpa julklappar och pynta med mysiga ljusstakar. Synd! Tack för visat intresse, men hejdå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar