torsdag 5 november 2015

Rostasfilé, har ni ätit det?

Ja, vad vet jag. Alla kanske äter rostasfilé i parti och minut, bara jag som aldrig ätit det förut.
Jag fick googla på vad det ÄR egentligen. Det är tydligen nåt mellan ryggbiffen och oxfilén. Och det tillagas som oxfilé, och det smakar ganska likt.

Och så var det faktiskt. Väldigt likt.

Jag körde köttet i ugnen. Brynte först i smör i en stekpanna, saltade och pepprade. Och så in i ugnen i en form. En köttermometer i, och ugnen på 125 grader. Köttet skulle (enligt vad jag läste på nätet) bli 58 grader för medium rare, men för säkerhets skull körde jag till 62-63. Och det var tur, för det var ändå ganska rare!
När man tar ut köttet är det viktigt att det får vila en bra stund, insvept i ugnsfolie eller smörpapper/bakplåtspapper. Annars rinner all köttsaft ur när man skär, och köttet blir torrt och trist.

Till detta gjorde jag potatis. Vi hade en öppnad påse med delikatesspotatis, dem tog jag. Delade mitt itu på längden, penslade med rapsolja och strödde över flingsalt samt timjan.
De fick sedan gå i ugnen, ca 30 minuter i 225 grader.

Och så rödvinssås! Jag klippte ett paket bacon i lite mindre bitar och fräste på i en stekpanna. Ner med baconet i en kastrull, i med en halv lök, strimlad fint. Ett par matskedar tomatpuré, lite olika kryddor (jag tog rosmarin och nåt mer), och så en grovt hackad vitlöksklyfta.
Häll på en liten flaska vin (typ 3,7 dl) och låt koka upp. Låt koka utan lock tills ungefär hälften av vätskan kvarstår.
Sila ner såsen i en annan kastrull, och häll i 2 dl vatten, och ha i ett par-tre matskedar kalvfond.
Låt koka upp, och låt reducera till hälften igen.
Finkockarna brukar avsky socker i rödvinssåsen, men jag tycker att det SKA vara socker - men bara pyttelite! Ungefär en halv tesked. Och så en klick smör.

En klick bearnaise (köpt), och så lite grönsaker till. Vilken festmåltid på torsdagen :). 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar