tisdag 27 oktober 2015

Hard working woman

Det är jag det.

Eller det är väl egentligen att ta i ;). Men jag har börjat arbetsträna!
Det är hela två år sen nu som jag blev sjukskriven för bland annat en väldig trötthet som helt lamslog mig. I mellandagarna är det två år sen som jag fick min stroke.
Två år sen som jag jobbade.

Om det skriver jag nog inte så mycket mer här just nu. Bara att jag är glad varje minut som jag är på jobbet, men också att jag sover i flera timmar efter min tre timmar långa arbetsdag :). Hjärnan är inte riktigt van än.

Idag har jag i alla fall lagat en himla god pastarätt. Det blev på inspiration, där grundtanken var "pasta med kyckling och bacon".

Såhär blev den:

KRÄMIG PASTA MED KYCKLING OCH BACON


1 pkt tagliatelle (bandspagetti)
4 kycklingfiléer
2 pkt bacon

smör
1 rödlök
en näve sockerärtor
3 dl creme fraiche
1 dl grädde
en skvätt kycklingfond

basilika, chiliflakes, salt, svartpeppar

Lägg de tinade kycklingfiléerna i en ugnsform. Salta och peppra, och ställ in i ugnen, 200 grader, i ca 20-25 minuter (tills de är genomstekta).

Hacka rödlöken fint. Fräs i lite smör, och häv i sockerärtorna. Fräs lite till, och häll sedan på creme fraiche och grädde. Krydda med kycklingfond, basilika, chiliflakes, ev. salt samt svartpeppar.
Låt puttra på låg värme en stund medan du skär kycklingen i knappt centimetertjocka skivor. Ha i kycklingen i såsen. Låt puttra vidare på ettan medan du kokar pasta och strimlar och steker baconet.

Sen serverade jag med sallad, små plommontomater samt med färskriven parmesan på det hela!
Baconet strösslade jag också över direkt på tallriken. 


Smaklig måltid! :)




Medan jag ändå håller på kan jag ju visa gårdagens middag också, som kanske lite inspiration för någon?
Det var vanlig "svensk" variant av chili con carne. Köttfärs, lök, vita bönor i tomatsås, tomatpuré samt kryddor.
Till det minimajs, gurkstavar, nachochips samt lite creme fraiche (för att dämpa hettan). 




6 kommentarer:

  1. Härligt att du är tillbaka på jobbet! Jag hoppas än fast jag varit sjuk och borta i 9,5 år!:/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll hoppet uppe! Man måste ju inte komma tillbaka till heltid om det inte går. Men en lagom deltid?
      Jag hoppas att det går vägen för dig!

      Radera
    2. Håll hoppet uppe! Man måste ju inte komma tillbaka till heltid om det inte går. Men en lagom deltid?
      Jag hoppas att det går vägen för dig!

      Radera
  2. Det är det sista som överger mig haha, envisare än en åsna men det ska gå en dag!:)
    /Lexia

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Tack förresten!

      Radera
    2. Det är bra, med envishet kommer man långt :)

      Radera