fredag 2 oktober 2015

En trerätters på en enda tallrik

Ja, ikväll gjorde jag då landgångar till oss.
Det här har jag visat förut, men jag tycker att idén är lite rolig så jag kör igen. Och bilderna är från förra gången också, för ikväll fotade jag inte.

Landgångar kan man ju (precis som smörgåstårtor) göra  på tusen olika sätt.
Men min variant är lite kul på det viset att det blir som förrätt, huvudrätt och "efterrätt" i ett.
Landgångarna ser maffiga ut, och de ÄR maffiga - men trerätters ÄR ju maffigt, vad man än lagar! :)
Och man behöver ju inte moffsa i sig på fem minuter. Det gör man ju inte med vanliga trerätters heller.

Man kan göra på ett enda landgångsbröd om man vill. Eller så gör man det mer som en smörgåstårta, med två landgångsbröd på varandra, med tonfiskröra emellan (eller nån annan röra förstås, om man föredrar det). Sen kan man ju om man vill smöra ovanpå den översta, eller så gör man en "grundröra" på vispad grädde, majonnäs och riven pepparrot + salt och peppar och brer på och runtom.

Sen börjar jag från ena änden, med "förrätten" - äggskivor, lite majonnäs, räkor, en eller ett par ansjovisfiléer (eller sill om man föredrar det), en citronskiva och så lite dill. Och en gurkskiva om man vill. Förrätten ska ta upp en fjärdedel av landgången.

Sen kommer "huvudrätten, som får två fjärdedelar av det hela. Då har jag på köttbullar (skurna i skivor), rödbetssallad, skinkskivor och rostbiffskivor som jag rullat ihop med mimosasallad i. Tomat, gurka, färsk persilja.

Och så rundar man av middagen med lite ost och salami :). Sista fjärdedelen innehåller ett par salamiskivor, en rejäl bit brieost, och så ett par vindruvor (fast idag hade jag äpple istället, och tomat).


Eller så använder man fantasin helt vilt :). Det finns ju så mycket man kan ha på, så det är bara att ösa på! Och kom ihåg att på just smörgåstårtor och landgångar och liknande, så ska man överdriva med pyntet!



En översiktsbild. "Förrätten" nederst i bild, och sen "huvudrätt" och "efterrätt". 

"Förrätt". 

Slutet på "huvdrätten" och sen "efterrätten" :)

Här syns uppdelningen bättre! :)

Ett glas öl eller kanske cider passar fint till!


Vill man ha kaffe/te och något sött lite senare, räcker det gott med nån liten chokladpralin eller nåt till. För man blir mätt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar