tisdag 6 oktober 2015

Alla dagar är kanelbullens dag!

De klokorden sa Andreas till mig i söndags när jag insåg att jag inte kommer att orka baka kanelbullar fastän det var Kanelbullens dag och allt.
Och det är ju sant! Kanelbullar kan man baka när som helst :). Så det gjorde jag igår.

Finfina kanelbullar blir det av det här receptet som jag skrivit ut förut och som från början är ett sånt där "man-tager-vad-man-haver"-recept. Jag och pågen hade bakat bullar nån vecka tidigare, med grädde som degvätska för det hade jag hört att det gav saftiga bullar. Vi skulle baka igen men upptäcker att vi inte har någon grädde. Men creme fraiche hade vi, så då tog vi det istället!
Och av det (i kombination med att behålla degvätskan kall samt att inte smälta smöret utan tärna det och bara blanda i degen) blev det saftiga, fantastiska bullar!
Sen ska det givetvis vara rikligt med smör i fyllningen också.. ;)... Ska man äta en bulle ska den vara god. Annars kan man lika gärna ta ett knäckebröd. Det tycker jag. 


ÄNNU FLUFFIGARE KANELBULLAR

2 pkt jäst (vi använde blå, det var vad vi hade)
4 dl mellanmjölk
2 dl creme fraiche
2½ dl strösocker
1½ tsk salt
2 ägg
200 g smör
"Lagomt" med vetemjöl special (jag mäter aldrig, utan höftar...så svårt att säga hur mycket vi hade i!)


Fyllning:
300 g smör
2 dl socker
4 msk kanel


2 ägg till penslingen



Smula jästen i bunken. Häll på grädde och mjölk, kör igång maskinen på halvfart. Tillsätt socker, salt och ägg. Hjälp till lite med en vanlig visp för att allt ska lösa sig.
Tärna smöret och kör lite i mikron så det blir mjukt. Bara kanske 10-15 sekunder! Blanda i smöret i bunken.
Sen fyller du på med mjöl medan maskinen arbetar. Lite åt gången - hellre lite för lite mjöl än lite för mycket! Degen får gärna vara lite kladdig när den ställs på jäsning.

Låt jäsa övertäckt i minst en timme, gärna mer.

Sen bakar man ut som man vill. Jag delade degen i två, kavlade ut till rektangel, smörade rikligt (mikrade smöret lite först så det blev lätt att bre), på med kanel och socker och även lite kardemumma faktiskt.
Sen vek jag degen på mitten (på längden) och skar typ 2 cm tjocka strängar som jag sen tvinnade och gjorde till fina (eller mindre fina) knutar.
Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper, under bakduk, i ca 1 timme. Pensla med uppvispat ägg, och grädda i 200 grader, mitt i ugnen, ca 12-15 minuter. Håll koll! Mycket hellre att man gräddar lite för lite än lite för mycket!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar