lördag 10 oktober 2015

Minne som en guldfisk

Jag skulle göra kebabtallrik till middag idag. En nätvän har tipsat om den här kebaben på ett forum som vi båda hänger på, och idag blev det av att jag provade!

jag tog köttfärs (jag hade blandfärs) och kryddade med kebabkrydda, salt, svartpeppar och vitpeppar. Sen skulle man ha ugns-/grillfolie, men se det var slut i det här huset. Så man tager vad man haver - och jag hade bakplåtspapper. Så jag tog det. Köttfärsen la jag på, och kavlade ut så den täckte hela bakplåtspappret (jag hade så mycket färs så det räckte till två bakplåtspapper). Ett tips är att fukta kaveln med vatten emellanåt, då fastnar inte färsen så lätt.
Sen rullade jag ihop det som en rulltårta, så att bakplåtspappret liksom hamnade i lager inuti. La rullarna på en plåt, och så in i ugnen, 225 grader, i en kvart.
Sen tog jag ut dem och lät svalna ett par minuter, innan jag tog tag i bakplåtspappret och drog så köttet liksom trillade ut (men låg fortfarande som en rulle). In i ugnen igen i kanske 10 minuter, sen var det genomstekt!
Jag lät rullarna svalna lite innan jag skar dem i ca 1 cm tjocka strimlor, la i en ugnsform och ställde längst ner i ugnen medan stripsen stod där också.

Sen hann jag sätta mig en stund innan jag kom på att jag skulle ju göra kebabsås också. Ut i köket igen, och fram med en skål. Sen gick jag till kylen för att hämta creme fraiche. Men...det stod en mysko skål där?... Kebabsås! Jag hade gjort kebabsåsen redan (typ en kvart innan) men hunnit glömma! Ja, där får ni en liten inblick i min stackars glömska hjärna.
Jag mindes lite vagt att jag hade gjort den, när jag väl såg den. Men HUR jag hade gjort, det vet jag faktiskt inte. Eller jo, på ett ungefär - men inga mått eller så. Min tanke innan var i alla fall att ha creme fraiche, gräddfil, Fanta (ja, Fanta - apelsin-Fanta), chilisås, salt, peppar och chiliflakes. Jag tror att jag har gjort så. Gott var det i alla fall :)

Och så givetvis grönsaker till. Isbergssallad, gurka, tomatklyftor samt strimlad lök. 






Igår förresten, då hade vi lasagne till middag. Jag gjorde den redan på dagen, och vid middagstid var det bara att värma :).
Lasagne är enkelt att göra - en mustig köttfärssås med goda krossade tomater, och så en bechamelsås som man öser i lite ostrester i. Jag hade vanlig Gäsene hushållsost, en liten bit Boxholms paprikaost, samt en bit Kvibille ädelost.
Varva med lasagneplattor, riven ost överst, och så in i ugnen.

Men sen gjorde jag en sallad till också, en som jag aldrig gjort förut. Det blev lite som en pizzasallad men ändå inte. Finstrimlad vitkål, finhackad ananas. En vinägrett på rapsolja, äppelcidervinäger, spadet från ananasburken, salt, svartpeppar, vitpeppar och lite lite socker. Blanda ihop och låt stå så vitkålen slaknar lite.
Den kommer jag att göra fler gånger! :) Frisk och god tillsammans med den mustiga lasagnen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar