måndag 12 oktober 2015

En ny variant

Fläskkotletter kan man ju göra lite av varje med.
Men ibland fastnar man i det gamla vanliga och därför blev jag glad när jag nånstans läste om att tillsätta smaker som gorgonzola och - päron! :)
Gorgonzola och päron är ju finfint ihop. Så det här trodde jag på!

Men...ja. Som vanligt är "följa recept" inte min sport. Så jag utgick bara från tanken "fläskkotlett, gorgonzola, päron".

Såhär blev det:

FLÄSKKOTLETT MED GORGONZOLA OCH PÄRON


8 fina fläskkotletter
200 g gorgonzola
30 g smör
salt, peppar
smör att steka i


2 mogna päron

Stek kotletterna ett par minuter på var sida, så de får fin färg. Lägg i en stor ugnsform (jag använde långpanna). Salta och peppra.
Vispa ihop gorgonzola och smör med en elvisp. Fördela smeten på kotletterna och bred ut.
In i ugnen, 200 grader i ungefär 10 minuter.

Under tiden kan du kärna ur och skiva päronen, och steka i lite smör.

Sen är det bara att servera - päronen läggs på kotletterna vid servering, och till det kan man som jag gjorde bjuda på hasselbackspotatis, en sallad och en rödvinssås!

Rödvinssåsen förresten - jag var hemskt trött (lat) så jag orkade inte göra egen. Så jag testade Erik Lallerstedts färdiga från kyldisken! En flaska som man bara häller i en kastrull och värmer upp lite stillsamt. I med en klick smör, så är det klart!
Och den var faktiskt över förväntan god. Inte så god som den jag gör själv förstås :) (du har mycket att lära dig, Erik Lallerstedt...;)) men god! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar