tisdag 6 oktober 2015

En lugn kalashelg

Eftersom dottern fyllde år i veckan som gick, så kom hon och hennes pojkvän hem i lördags för att vi skulle kunna fira henne. Jag hade bakat en budapestrulle. Men alltså, maräng är INTE min grej! Jag fixar inte maräng! Jag är rädd att vispa för lite och för mycket, det blir för löst och går inte att spritsa....så jag bredde bara ut smeten på ett bakplåtspapper (som jag inte ens smorde, jag mitt pucko tänkte att det behövs nog inte eftersom det inte stod i receptet, men det fattar man ju egentligen att det behövs..) och gräddade. Så hela botten gick sönder på mitten när jag försökte få bort pappret. Och den blev platt och ful.
Men jag gjorde vad jag kunde, rullade ihop skiten så gott det gick och sen pudrade jag över mängder av florsocker och ringlade över ännu mer smält choklad så att inte det trasiga skulle synas. Tadaaa - en budapestrulle, precis som födelsedagsbarnet hade önskat :). Men det var inget jag fotade och tänker visa upp eller så ;)

Men de sov över, och middagen blev fin! :) Porterstek!



PORTERSTEK

Blanda i en gryta: 
1 flaska porter (öl, du hittar det på ICA typ)
½ dl svartvinbärssaftkoncentrat
1 dl kinesisk soya
2-3 köttbuljongtärningar
5-6 hela enbär
1 stor lök (skär den i stora klyftor bara)2 klyftor vitlök (hacka i skivor eller nåt)
6 hela pepparkorn (jag brukar ta lite av vad jag har hemma)
1 tsk timjan (går finfint med torkad)

ca 1,2-1,5 kg fläskkött (picnicbog, skinkstek, benfri kotlett eller karré, Eller vad du nu hittar!)

Koka upp det hela. Lägg i köttet (det ska vara fryst när du lägger i det). Koka tills köttet har tinat och blivit mört (använd kött-termometer, 75 grader ska den till). Dra grytan från plattan, låt ligga i lagen ett dygn (du kan ställa in den i kylskåpet när den svalnat). 
När du sen ska laga maten så tar du upp köttet och skär det i skivor. Sila lagen och koka upp, red med lite grädde. Då har du VÄRLDENS godaste sås! Jag lovar!




Lördagskvällen satt vi och kollade på film tillsammans, och sen blev det en fin brunch på söndagsförmiddagen - full english breakfast! :)
Men kan ni tänka er... Jag gick där hela tiden medan vi fixade med frukosten. Jag stod vid spisen och stekte, och jag öppnade köksfönstret för att få in lite frisk luft. Tupparna fick nåt ryck utanför och stod och gol och gol och jag förbannade mig över dem.
Och ÄNDÅ!...trots den överväldigande påminnelsen från tupparna, så glömde jag att steka ägg!! :D

Det upptäcktes först när vi satt oss till bords, så det blev väl en halvfull english breakfast kan man säga :). Men god! Vi hade även en liten bit renkorv som min mamma hade gett till mig.



Sen skjutsades dotter med pojkvän till barnens far där dottern skulle firas igen, och jag och Andreas åkte hem. Till kvällen lagade vi en enkel gratäng. Potatis skalades och strimlades sedan (i maskin), som till en Janssons frestelse. Jag strimlade purjolök och kassler och blandade ihop med potatisen i en smord form. Saltade och pepprade. Hällde över grädde med pressad vitlök i, och så på med lite ströbröd och in i ugnen, 200 grader i typ trekvart. Gott blev det!



Ja, det var den helgen. Mysigt med "barn"helg! :)

4 kommentarer:

  1. Är det fläskkött man använder till porterstek eller är det valfritt?
    Kram och tack för en härlig blogg!
    Lexia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, förlåt mig för sent svar!
      Man kan förstås använda vilket kött man vill, och jag tror att det vanligaste är nöt. Men jag gillar fläskköttet till just det här! :)

      Kram, och tack för så snälla ord! :)

      Radera
    2. Ingen fara jag är typ senildement så jag kom på nu när jag läste och kommenterade din kyckling och baconpasta att jag kommenterat/frågat om det haha!kram Lex

      Radera
    3. Hehe, jamen då är vi två glömska i alla fall ;)

      Radera