tisdag 18 oktober 2016

Baka baka kaka

Vem ska kakan smaka?

Ja, det får vi se :).

Jag har i alla fall haft lite bakförmiddag här. Jag bakade en havre- och mandeltosca i långpanna, och så de himla goda chokladsnittarna som är sådär lagom sega och jättechokladiga.
Eller ja, de SKA vara sega. Sist jag bakade dem och tog med till jobbet så hade jag dem inne i ugnen nån minut för länge, så av segheten fanns inte ett spår, utan det var som att äta chokladiga knäckebröd. Men alla höll god min, det var snällt :).

Såhär gör jag dem:

SEGA CHOKLADSNITTAR ca 35 st

200 g smör
2½ dl socker
1 msk sirap (går bra med ljus eller mörk eller vit)
3½ msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl
en liten nypa salt

Till pensling:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Jag brukar börja med att tärna smöret och köra en kortis i mikron. Inte så det smälter och blir flytande, men så det blir mjukt och lätt att arbeta med.
Blanda sen alla ingredienser (utom ägg och pärlsocker förstås) i en skål. Jobba ihop till en smidig deg.
Dela degen i tre delar och rulla till längder knappt lika långa som plåtens långsida. Lägg dem på plåten och platta till lite med händerna. Pensla med ägg, strö på rikligt med pärlsocker, och grädda i 175 grader strax under mitten i ugnen, i 13 minuter. De känns fortfarande kladdiga och ser kladdiga ut när man tar ut dem, men så ska det vara.
Skär sneda snittar medan det är varmt. Låt svalna. 




HAVRE- & MANDELTOSCA

Botten: 
150 g smör
4 ägg
3 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Toscasmet:
150 g smör
2 dl socker
6 msk sirap (ljus eller vit)
3 dl havregryn
100 g flagad mandel

2 msk grädde


Börja med att klä en långpanna (ca 35 * 42 cm) med höga kanter, med bakplåtspapper. Jag använde lite smält smör att "klistra ihop" två bakplåtspapper där de gick omlott på mitten. Då smiter inte smeten in emellan. 

Smält smöret, ställ åt sidan. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker, och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt det smälta smöret och så mjölken, och rör ihop till en jämn smet (rör inte onödigt mycket, då kan kakan bli platt).

In i ugnen 175 grader, strax under mitten, i 20 minuter. Under tiden lägger du ingredienserna till toscasmeten i en kastrull och rör runt tills smöret är smält och det är en fin smet.

När botten är klar brer du på toscasmeten med en slickepott, och så ställer du in i ugnen igen i 10 minuter. Sen är det klart :). 





Nu ska jag vila resten av eftermiddagen, för ikväll ska jag på middag hos en vän och kollega. Det ska bli skoj :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar