torsdag 20 oktober 2016

Tips inför fredagen, kanske?

Som bekant försöker jag undvika stora delar av alla kolhydrater som man lätt annars öser i sig. Det är det ju många som försöker undvika numera :), och är du en av dem så är det här ett sånt där bra tips på god fredagsmat! Det väldigt enkla "köttfärsfyllda paprikor" :). 
Alltså köttfärsen gör man ju exakt som man vill. Jag hade, senast jag gjorde, i ungefär såhär: 


KÖTTFÄRSFYLLDA PAPRIKOR


4-6 paprikor (beroende på storlek)
500 g nötfärs
1 gul lök
10 cm purjolök
smör att steka i
kalvfond
2-3 msk tomatpuré
kryddor (jag gillar typ timjan, paprikapulver, svartpeppar, senapspulver, chiliflakes och så givetvis salt!)
1 mozzarella att blanda i färsen, 1 att fördela ovanpå
gärna lite riven parmesan ovanpå också

Välj paprikor som står stabilt på botten. Är det ändå lite ojämnt så kan man skära av en tunn slice undertill så den står stadigt. Skär av ett lock och spara.
Ställ paprikorna i en smord ugnsform. Hacka lök och purjolök fint, stek i lite smör så det blir blankt. Tillsätt färsen och fortsätt fräsa tills färsen är genomstekt. Krydda med fond, tomatpuré och kryddor. Smaka av så det blir gott :). Strimla en mozzarellaboll och blanda i det sista du gör.
Fyll paprikorna med färsröran. Strö över strimlad mozzarella och finriven parmesan. 

Och så in i ugnen, 225 grader tills osten fått fin färg!


Sist jag gjorde det här hade jag som synes gröna ärtor till, men en fräsch sallad är minst lika gott! Man kan ju även tänka sig en liten vitlökssås - blanda creme fraiche med pressad vitlök, salt och svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar