onsdag 19 oktober 2016

Kusten...eller jag menar MUSTEN är klar! :)

Det har ju varit ett fasligt äppelår i år, i alla fall här hemma hos oss. Äpplen både högt och lågt (ofta lågt, hela marken full med äpplen som ska krattas upp..tur att jag bor med två starka män ;)).

I ett par års tid har jag tänkt att det vore roligt att lämna in äpplen för mustning. Men det har liksom inte blivit av. Inte förrän i år!

Det var dock på håret att vi hann. De flesta äpplen hade redan trillat ner och blivit uppkrattade och hamnat i fårmagar.
Men de sista äpplena fick vi ihop, och med hjälp av några pallade äpplen från grannen (jodå, grannen tillfrågades först ;)) så blev det de 40 kg som vi ville ha.
I Hova finns Evas Äppelbod och Gårdsmusteri. På vägen till jobbet igår morse lämnade Andreas in kassarna med äpplen. Idag fick jag ett sms från Eva - "Musten är klar!".
25 liter blev det, och de levererades i baginboxpåsar, 3-liters. Man fick även med en kartong att ha en påse åt gången i.
Äpplen från den egna trädgården, mustade inte så långt härifrån, och utan tillsatser (inte ens tillsatt socker). ÅH så fint! :) Och så god den var, musten! Jag ska kanske med tanke på kolhydraterna inte dricka några mängder. Men ett litet glas då och då tänker jag minsann ta :)..
Och musten håller sig närmare två år i rumstemperatur. Öppnad förpackning håller 2 månader i kylskåp. Perfekt ju!!
Nästa år, om det blir mycket äpplen igen, ska vi vara ute i god tid och musta dubbla mängden. 








Dagens middag blev en thaiinspirerad wok med kyckling. Det har jag nog tipsat om tidigare men det skadar aldrig att upprepa en sån här himla bra rätt :). Smidigt att förbereda, så det gjorde jag eftersom vi skulle veckohandla när Andreas kom hem. Jag stekte kycklingfiléerna i ugnen, och så hackade jag diverse grönsaker så att det var färdigt. Man tar de grönsaker man har och tycker om. Jag hade t ex rödlök, gul lök, vitlök, purjo, minimajs, morötter, sockerärtor, paprika...

När vi kom hem var det bara att fräsa de färdighackade grönsakerna i olja i en stor gryta. Kycklingen strimlade jag. Hällde i en burk kokosmjölk och 2 dl creme fraiche i grytan, och så en skvätt grädde eftersom det såg lite torrt ut. Kryddade med ostronsås och sesamolja, hade i rivet skal från lime + saften, riven ingefära, salt och peppar och smakade av. Och sen i med kycklingen också, och låt puttra en stund tills kycklingen är varm. Då är det klart :). 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar