torsdag 20 oktober 2016

Sega blåbärsrutor

Jag tittade lite bland bilder från i somras och hittade bilder på en kaka som blev väldigt god och bra, så den vill jag tipsa om! Det är sega blåbärsrutor. Man kan såklart även göra dem med hallon eller ja, vilka bär man vill, och jag har gjort även just med hallon. Men blåbär är ju också så kalasgott... Och de här kakorna blir så himla saftiga och goda! Prova!

Såhär gjorde jag dem:

SEGA BLÅBÄRSRUTOR



200 g smör
4 ägg
6 dl vetemjöl
5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
en liten påse mandelspån eller mandelhack
500 g blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en ganska stor kastrull. Under tiden kan du smörja och bröa en långpanna - jag tog den stora ugnsplåtlångpannan. 
Låt smöret svalna några minuter. Rör sedan i ägget, mjölet, sockret och vaniljsockret. Häll ut smeten i långpannan, bred ut den. Strö över blåbären och mandeln, och så in i ugnen ungefär 40 minuter (eller tills kakan fått fin färg, håll koll!). 

När kakan svalnat pudrar man över florsocker och skär i fina små rutor. 


2 kommentarer:

  1. Hej! Kakan ser jättegod ut! Men ska det inte vara bakpulver i den?
    Sussi

    SvaraRadera