fredag 21 oktober 2016

Godare än originalet

Sen jag började byta ut potatis, ris och pasta har jag upptäckt att mycket av alternativen faktiskt är godare än det jag brukade äta.
Till exempel det här med potatismos. För kanske 10-15 år sen tyckte jag inte alls om potatismos. Men sen lärde jag mig gilla det, och nu tycker jag att det är kalasgott. Hemmagjort då, förstås. Pulvermos är nåt helt annat, inte ätligt i min bok.

Men potatismos fick gå. Det fanns ingen annan utväg.
Vilken tur då att det finns blomkålsmos! :) 

Det här är på riktigt så himla gott så jag helt frivilligt väljer blomkålsmos hur nyttigt potatismos än skulle vara!

Såhär gör jag mitt blomkålsmos:


BLOMKÅLSMOS

ca 600 g blomkål (går fint med fryst)
ca 1 dl creme fraiche
ca 1-2 dl riven parmesan
salt, svartpeppar

Koka blomkålen i kanske 10 minuter. Häll av vattnet, och vispa sönder blomkålen med elvisp.
Ha i creme fraiche och parmesan, och fortsätt vispa. Smaka av med salt och peppar. 


Jag gillar när det är lite bitar i blomkålsmoset. Det behöver absolut inte vara ett slätt mos, det är faktiskt godare med lite grövre. 

Igår gjorde jag det här (plus potatismos åt Andreas), och så stekte jag falukorv. Falukorv som är i min smak ska vara gjord på svenskt kött förstås, och så ska den skäras i rätt tunna skivor och stekas ganska hårt i smör. Nej, det är ingen hälsokost, men gott :). Och helt ok för mitt blodsocker!

Till det hade jag en liten klick senap, och så en klyftad tomat. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar