torsdag 3 november 2016

För den sanne chokladälskaren

Har du någon gång velat baka en sån där helt perfekt, jättechokladig, jättesaftig, smakrik kaka? Och gillar du en liten smak av kaffe?

Då MÅSTE du prova den här. Jag testade för första gången idag. Receptet hittade jag HÄR, på Fika Hos Maja. Jag gjorde några små ändringar, så jag skriver min variant här:


CHOKLADBOMBKAKA MED KAFFESMAK

3 ägg
3 dl socker
220 g smör
100 g mörk choklad
½ dl vatten
1 dl starkt kaffe
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl kakao

Glasyr:
40 g mörk choklad
40 g smör
½ tsk honung
1 msk kakao
en liten nypa salt

Garnering:
Hackade nötter, flagad mandel, kokos, strössel (eller vad man nu vill - jag hade flagad mandel)


Vispa ägg och socker fluffigt. Smält smöret och chokladen i en kastrull, och blanda sedan i det i äggsmeten. Tillsätt vatten och kaffe (jag hade kallt kaffe).
Blanda ihop vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao. Vänd ner blandningen i smeten, se till så smeten blir helt slät men blanda inte mer än nödvändigt. 


Häll smeten i en smord och bröad sockerkaksform. Grädda långt ner i ugnen, 175 grader i ca 45-50 minuter. Känn med en sticka om den är klar, stickan ska inte bli kladdig.
Låt svalna.

Smält ingredienserna till glasyren över ett vattenbad. Låt svalna till rumstemperatur ungefär, och häll den sen över kakan. Strö över vad du nu vill ha på. Låt stelna. 





Alltså maken till saftig och chokladig kaka har jag nog aldrig smakat! Den är mastig som bara den, så det räcker fint med en liten bit.
Jag gjorde två, en att ha med till jobbet imorgon. Då tänkte jag servera lite vispad grädde till också. Det tror jag blir pricken över i:et :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar