lördag 5 november 2016

Finmiddag på en findag

Allhelgonahelg. En fin helg. Sorglig men vacker.
Jag kom på att mamma kanske vill komma till minneslunden där pappa finns. Eller pappa finns ju inte bara där, såklart. Men det är där hans aska hamnade.
Så vi tog med henne dit, jag och Andreas. Med blommor och ljus. Minneslunden var som vanligt alldeles fantastiskt fin i mörkret, med alla ljus och alla människor som stod och pratade eller bara tittade, och med den fina lilla bäcken som porlade.
Det kändes fint att vara där. Men jag känner att pappa är med mig överallt ändå. Även här hemma.

Här hemma har jag under dagen tänkt lite extra på andra också som jag saknar. Som min allra bästa vän i tonåren - Monica. Jag kan fortfarande få för mig att hon finns. Att det bara är att ringa. Men så är det ju inte, och det är 27 år sen hon dog. Vi var bara tonåringar, bara barn. Men ändå finns hon ju hos mig. 

Och även Fredrik. Min vän från grundskolan. Han gick bort för 23 år sen, men finns fortfarande kvar i tankarna. 

Och så de andra. Ingen mer nämnd men ingen heller glömd. 



Dagen till ära lagade jag också en fin middag som åts till tända ljus. 
En baconlindad fläskfilé, med smörstekta vaxbönor och broccoli, och en ädelostsås.

Fläskfilén putsade jag, och saltade och pepprade lite lätt. Lindade in i ett paket med bacon. Stekte i smör i en stekpanna så baconet fick färg, och sen in i ugnen på 200 grader. 72 grader är lagom innertemperatur. Låt köttet vila en stund innan du skär upp det. 


Vaxbönor och broccoli stekte jag helt sonika i smör så det fick lite färg. Saltade bara lite. 

Ädelostsåsen...den är enkel. Jag hackade ett par schalottenlökar och fräste i smör. På med 4 dl grädde, och lite kalvfond. Låt puttra en stund, och sen smular du i en bit ädelost (efter smak) och en halv deciliter hackad persilja. 
Salta lite om det behövs. 

Ja, sen är det klart! :). 


Jätteenkelt och jättegott! Funkar både till vardag och fest.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar