onsdag 16 november 2016

Broccoligratäng med bacon och ädelost

Den här rätten har jag tänkt laga i flera dagar, men det har alltid kommit nåt annat i vägen.
Men idag blev det av!

Broccoli är ju så gott, tycker jag. Och till det passar ädelost. Och bacon. 

Så plättlätt att göra en gratäng!


BROCCOLIGRATÄNG MED BACON OCH ÄDELOST


800 g broccoli (jag använde fryst)
2 rödlökar
2-3 paket bacon
4 dl grädde eller creme fraiche (jag hade hälften av varje)
4 ägg
140 g Kvibille ädelost
3 dl riven ost (jag använde Edamer)
salt, svartpeppar

Koka broccolin i saltat vatten, bara precis så det kokar upp. Häll i ett durkslag och låt ånga av ordentligt. 
Strimla rödlöken. Skär baconen i ganska stora bitar (jag hade nog typ 3*3 cm) och bryn i stekpanna. Vispa ihop grädde/cremefraiche och ägg, salta och peppra. 

Häll broccolin i en smord ugnsform. Blanda i rödlöken. Smula över ädelosten. Häll på äggstanningen, och så strör du över baconet. Den rivna osten åker på sist. 

In i ugnen, 225 grader i ca 20 minuter eller tills gratängen fått fin färg och stannat. 

Låt gärna gratängen stå en stund, den är godare om den inte är jättevarm. 

Superdupergott! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar