måndag 14 november 2016

Chokladbollar av lite nyttigare slag

Eller ja - vad som är nyttigt och ej är ju lite diffust. Men för mig som inte bör överdosera kolhydrater, så är de här chokladbollarna i LCHF-style väldigt nyttiga i jämförelse med många andra chokladbollar :)
Jag blev lite chokladsugen idag och då rullade jag ihop de här: 


CHOKLADBOLLAR lchf-style

100 g smör
100 g kokosflingor, plus nån deciliter till att rulla i
100 g mandelmjöl (det blev ungefär 1½ dl tror jag..)
2 msk starkt kaffe
2 msk kakao
knappt en dl Hermesetas strö (man kan såklart välja annat sötningsmedel också!)

Jag tärnade smöret och körde i mikron några sekunder så det blev lite mjukare. Sen vispade jag ihop smöret med sötningsmedlet, och så  hade jag i det övriga och fortsatte köra med elvispen tills allt var blandat. 

Sen var det bara att rulla de små bollarna som vanligt, och rulla dem i kokos. Klart! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar