söndag 27 november 2016

Favoritkakan i repris

En kaka som alltid tas emot med jubel och klang här hemma, och även av gäster och så - det är mazarinkakan som jag brukar baka. Den har jag gjort många gånger, och jag har bloggat om den tidigare. Men den är värd ett inlägg till!
Jag bakade nämligen den idag, till adventsfikat som vi ska ha nu på kvällen. En vän och kollega till mig kommer.

Mazarinkakan smakar faktiskt väldigt mycket mazarin, men man slipper mördegen och allt pill. Den är bara snäppet krångligare än en vanlig sockerkaka, men så oerhört saftig och god! Såhär:


MAZARINKAKA

175 g smör
1 ägg
10 droppar bittermandelarom
1½ dl grädde
½ dl sötmandel
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
½ tsk bakpulver


Smält smöret i en kastrull, ställ för att svalna. Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa ihop ägg, bittermandelarom och grädde i en skål. Hacka sötmandeln fint, jag använde en stavmixer. Blanda med sockret. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål.

Häll i sötmandeln och sockret i ägg- och gräddblandningen. Rör om (inte vispa).
Häll även i mjölblandningen, och vänd försiktigt ner den. Till sist tillsätter du smöret, och blandar till en jämn smet.

Häll i en smord och bröad springform, 24-26 cm i diameter.

In i ugnen, nedre delen, i ca 45 minuter.

Låt svalna lite, och vänd upp på en tallrik så undersidan kommer upp.

Blanda ihop drygt 1 dl florsocker med pyttelite vatten (man får ta droppvis, det behövs inte alls mycket) så det blir en glasyr, och bred ut den ovanpå kakan. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar