onsdag 30 november 2016

Vegetariskt och kolhydratfattigt

Idag lagade jag zucchini- och halloumibiffar. Det är enkelt, och det är gott! Det finns tusen olika varianter på nätet, men såhär gjorde jag: 

ZUCCHINI- OCH HALLOUMIBIFFAR

1 stor zucchini (ca 500 g)
400 g halloumi
4 ägg
1 msk fiberhusk
salt, svartpeppar


Skala zucchinin och riv den grovt. Lägg i en skål, salta lite på och låt stå så det vattnar ur sig, ca 10-15 minuter blev bra. Skölj i en sil med kallt vatten, tryck sen ur så mycket vatten som möjligt och lägg i en skål igen.
Riv halloumin grovt, blanda med zucchinin.
Blanda i ägg och fiberhusk. Salta och peppra, smaka av. Det behövs inte alls mycket salt (om något alls), eftersom halloumin är så salt!


Låt stå en stund. Sen är det bara att steka biffar! Smeten är lös men om man låter biffarna steka ordentligt på medelvärme så hänger de ihop bra. Ha inte för bråttom med att vända bara. 

Till det stekte jag blandade grönsaker (en grön blandning från frysdisken, plus vaxbönor). Och så gjorde jag en kall sås till. Jag blandade ca 2 dl creme fraiche, nån dl finriven parmesan, ett halvt paket fetaost (mosad), lite dill, salt och peppar. Det blev jättegott till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar