måndag 14 november 2016

Biffwok

Jag älskar kinamat. Det här är väl ingen renodlad sådan, men ändå med smaker däråt. Jag lagade det igår, och det är ju väldigt enkel mat att laga!
Inget hade jag direkta mått på, det fick bli lite som det blev. Jag hade nåt kilo lövbiff som jag strimlade och stekte på i lite smör i en het panna, saltade och pepprade på slutet och ställde undan.

Sen strimlade jag ett par rödlökar, lite purjo, lite röd paprika...var det nåt mer tro? Ja, man tar alltså vad man har. Jo, vitlök hackade jag också och hade i. Och så broccolibuketter, och en burk med champinjoner.

 Wokade på hög värme i olja i en stor gryta, och så i med köttet.
Sen kryddade jag med kinesisk soja, lite kalvfond, oystersås, sesamolja, sambal oelek samt salt och peppar. Smaka av, smaka av!

På slutet hade jag även i typ en halv burk med böngroddar i konserv. Det har jag upptäckt är en finfin ersättning för t ex nudlar!

Sen var det klart! :)
Äter man ris och så så är det ju gott till. Men grytan är god som den är också. Så åt vi den!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar