söndag 20 november 2016

Ostpizza

Pizza är ju vansinnigt gott ibland.
Men vanlig pizza äter jag väldigt sällan p g a alla kolhydrater i degen.
Det finns ju finfina LCHF-pizzabottnar med mandelmjöl och ägg och så, och en del av dem är jättegoda.

Men så såg jag tips om en ostbotten. Alltså BARA ost. 


Man hyvlar helt enkelt ost och lägger i en form med bakplåtspapper. Man kan göra i en långpanna om man vill, men eftersom det bara var jag som skulle äta pizza idag så blev det i en mindre form. Man lägger osten lite lite omlott, och två lager brukar vara lagom.

Sen in med formen i ugnen i 200 grader tills osten bubblar och har fått pyttelite färg. Ta ut formen, och låt osten svalna och stelna.

Sen är det bara att garnera. Pizzasås (eller tomatpuré eller chilisås om man äter sånt). Idag hade jag på tonfisk, stekt bacon, rödlök, fetaost och mozzarella. Och så lite pizzakrydda.

In i ugnen med härligheten igen, då höjde jag till 225 grader. Håll koll och ta ut när pizzan ser färdig ut, osten ovanpå har smält och fått lite fin färg.

Sen strödde jag på lite blandad sallad.

Det LÅTER mastigt, och det ÄR mastigt - man blir mätt ganska fort :). Men gott är det! Gott som bara den!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar