söndag 2 juli 2017

Inte var det igår

som jag bloggade direkt. Ibland blir det så. Det har varit lite mycket en period, på många olika plan. Men så är det ju.
Och mitt bloggande är ju mest för min egen skull, så jag tar det när andan faller på!

Idag föll andan sannerligen på vad gällde att baka. Jag väntade besök av min vän Tove. Och jag vet ju att hon gillar bakverk och sötsaker, så självklart ville jag bjuda på nåt sånt!

Jag bakade faktiskt två olika grejer som jag aldrig bakat förr. Dock var det nog inte sista gången jag bakade dem för de blev faktiskt rätt lyckade, och var dessutom lättbakade som bara den!

Det första var sega jordgubbsrutor. Jag råkade ha ett rejält gäng jordgubbar kvar sen igår, så det blev ju perfekt att använda till dessa! Receptet hittade jag på Fredriks Fika, HÄR. Jag klistrar även in receptet här:


Jordgubbsrutor, 20 st

150 g smör
4 dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
ca 3 dl skivade jordgubbar
1 dl hyvlad mandel
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en stor form på ca 20×30.
2. Smält smöret. Rör ner socker och ett ägg i taget.
3. Avsluta med att vispa ner vetemjöl och vaniljsocker.
3. Häll smeten i formen och strö över jordgubbar och hyvlad mandel.
4. Grädda mitt i  ugnen i 25-30 minuter. Känn med en sticka efter 25 minuter, den ska vara lätt kladdig i mitten.
5. Låt kakan svalna och skär den sedan i rutor.

Medan jordgubbsrutorna var i ugnen svängde jag ihop nästa bakverk - sockerbullsmuffins!
Det blir som en lite stabbigare muffins med vaniljkrämsfyllning, och innan servering penslar man ovansidan med smält smör och doppar i socker. Superdupergott, och lättbakat som bara den även det här!
Receptet hittade jag hos en tjej som heter Sabina, på hennes blogg "Sweet and simple". HÄR.
Och här kommer också receptet:
SOCKERBULLSMUFFINS
200 g rumstemperat smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
5 1/2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
en nypa salt
2 1/2 dl mjölk
VANILJKRÄM
Marsanpulver blandat med mjölk. ca 2 dl mjölk med 4 msk pulver (ev mer pulver det ska vara lite tjockt)
+ Lite smält smör och socker till doppningen
Eller gör en egen vaniljkräm
GÖR SÅHÄR
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa upp smör och socker med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget. Vispa det vitt och luftigt.Vänd ner mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt lite i taget.Rör om och tillsätt mjölk.
Ta fram en muffinsplåt och häll i lite muffins smet(jag använde muffinsformar i muffinsplåten och det blev 15 st muffins!) Tillsätt vaniljkräm, ca 1 msk i varje.Tillsätt lite smet till.
Grädda ca 20 minuter. Låt svalna.
 Smält smör och pensla på muffinsen. Doppa i strösocker

De här muffinsen smakar väldigt likt vaniljbullar, pariserbullar eller vad man nu vill kalla dem - alltså runda bullar med vaniljkräm inuti och socker utanpå. Men tusen gånger enklare att baka :). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar