måndag 24 juli 2017

När semestern firades in

Det var i fredags som Andreas jobbade sin sista dag innan semestern.
På kvällen satt vi i paviljongen och åt middag och drack fanta&rosé och njöt av en helt fantastiskt fin fredagkväll!


Jag hade lagat crepes. Räkcrepes närmare bestämt.
Men jag gjorde dem på mitt sätt. Googlar man på recept på räkcrepes så är det nästan genomgående med räkstuvning. Gott, men räkor ska som bekant bara värmas upp, inte hållas varma länge för då blir de sega. Dessutom var jag sugen på nåt lite mer friskt och lätt än en stabbig stuvning.

Så jag gjorde på mitt vis.

RÄKCREPES


6 pannkakor (jag gjorde LCHF-pannkakor enligt DET HÄR receptet)

Fyllning: 
lagom mycket creme fraiche (rör ihop allt det andra först och prova dig sen fram till vad som blir lagom med creme fraiche!)
1 rödlök
en näve hackad färsk dill
ca 200 g skalade räkor (jag köpte KosterFiskarns på glasburk, de tycker jag är godast!)
pressad citron
salt, svartpeppar

Gratinering:
riven ost

Rör ihop fyllningen. Lägg en sträng fyllning på varje pannkaka och rulla ihop. Lägg i en ugnsform med skarven neråt.
Strö över den rivna osten och gratinera i 225 grader, tills osten precis smält och fått lite färg.

Servera med en sallad. 





2 kommentarer: