måndag 24 juli 2017

Köttsoppa från grunden

Köttsoppa på burk är en av få färdigrätter som jag tycker är ok och ibland faktiskt ganska god.

Men att koka köttsoppa själv från grunden, det är ändå nåt helt annat!
Det är billigt, det doftar vansinnigt gott i hela huset, det är nyttigt och det är faktiskt inte så jättesvårt eller jobbigt.

Jag hade några fläskben med kött på, sen vi köpte en kvarts gris häromsistens. Det behövs inte så mycket kött till en soppa, det ska ju vara mängder av rotfrukter i också. 

Jag tinade fläskbenen över natten, och i förmiddags skred jag till verket.
Fläskbenen sköljde jag av noga och la i en stor gryta. I med vatten så att det täcker. Lite salt, några kryddpepparkorn, några enbär och ett par lagerblad, och så kokade jag upp det hela.
När det kokat upp skummade jag av det, och lät det sen puttra på lägre värme i typ en och en halv timme. Under den tiden passade jag på att skala och skära några morötter, en stor gul lök, en halv purjolök, en palsternacka, en bit rotselleri och ett par stjälkar stjälkselleri.
När köttet började släppa från benen, silade jag ner fonden i en annan gryta. Köttbenen fick svalna lite i durkslaget och grönsakerna hällde jag ner i fonden och lät koka upp och sen puttra medan jag rensade benen från kött, och skar köttet i små bitar som jag sen la ner bland grönsakerna.
Sen fick soppan puttra igen i nån timme. Sen får man smaka av med salt, och vill man går det ju att ha i lite fond också - färdig eller egengjord.

Och jädrar i min lilla låda vilken soppa det blir!!
Passa på att fråga i charken i affären nån gång efter fläskben. Det brukar inte vara dyrt, och det blir mycket mat. Och med en sån här soppa impar man på vem som helst :). 




1 kommentar: