söndag 30 juli 2017

Loppisfynd

Nu när Andreas har semester har vi passat på att titta in på loppisar.
I veckan var vi iväg till Kristinehamn. Där finns många loppisar. Dessvärre är flera av dem inte i min smak - de är stora, med mängder av grejer. Det kan ju tyckas positivt, men för mig blir det bara rörigt. Jag orkar inte ens börja gå igenom allt för att hitta guldkornen. Jag blir jättetrött och yr och måste gå ut.
Men på en lite mindre loppis hittade jag den här:


En leksak som jag tänkte kunde vara rolig att ha om vi får besök av t ex Andreas brorsdotter Rocky!  


På vägen hem svängde vi in vid en loppisskylt och hittade en sån där fin lite gårdsloppis med bara fina grejer. Som t ex den här kudden som passar som handen i handsken på kökssoffan!:

Sydd av gamla kökshanddukar. Fin! 


Där köpte jag även en fin glasburk med porslinslock - den som står längst fram här:

Fin att lägga in gurka i! :)



Den större burken bakom köpte jag igår när vi var på en stor loppis i Undenäs. Alltså inte en butik, utan en loppis där folk ställt upp sina bord och sålde fina grejer. Där gjorde jag dessutom mitt finaste fynd som jag tyvärr inte har en bild på nu. Men det var en sån där fin gammal äppelplockare. Jag har suktat efter dem på diverse auktioner men de har alltid gått så dyrt. Men nu såg jag plötsligt en. Det var en liten påg i 10-årsåldern som stod och sålde, och när jag frågade vad den kostade så sa han "- En tia!". Jag blev lycklig och gav honom en tjuga istället :).

På den loppisen hittade jag även den här fina burken:
Fina burkar kan en aldrig få för många av :)


Sen hittade jag också en bunt med såna rejäla kökshanddukar i linne. De som en kan köpa nya nuförtin funkar ju inte att torka disk med, och sällan är de ens fina. Men det här är nåt helt annat! 




Och idag åkte vi iväg till en av mina absolut favvoloppisar. Jag hade nämligen sett på deras fb-sida att det fanns ett så fint täcke, som jag fick lov att köpa för att sen hämta när jag hade möjlighet. Och idag hade jag det! Se vilket fantastiskt täcke:



När vi ändå var där passade jag på att hitta annat också. Som den här saltströaren (egentligen pepparströare, men salt går ju lika fint :)): 

Lotus, design Arne Clausen (läste jag på nätet sen :))


Och så fanns där såna himla vackra gamla örngott! Jag älskar dem, de är i så fin kvalitet de där gamla, och med fin spets och med band som jag bara vill krusa...



Dessutom hittade jag ett fint grytunderlägg, men det har jag glömt att fota inser jag nu så det får jag ta en annan dag.


Dottern och hennes sambo (plus deras lille Eskil) var med idag, och efter loppisen kom vi på att vi kunde åka till Café På Klostret i Blomberg på Kinnekulle. Planen var annars att åka dit på onsdag då svärsonen fyller år, men vi var ju ändå i närheten så vi åkte dit nu. Jag har aldrig fikat där förut, men jädrar vilka fina bakverk!!



När jag kom hem sov jag i några timmar. Det tar på krafterna att roa sig!

Men sen la jag in gurka. På vägen till gårdagens loppis svängde vi in till en gårdsbutik här i närheten. De säljer sina egenodlade Västeråsgurkor. Varje sommar brukar jag lägga in ättiksgurka, och så också i år. Jag köpte fem kilo, men kom på när jag kom hem att jag bara brukar göra tre kilo... Men nu blev det fem då. En jädra massa gurka.
Och det doftar så gott när man håller på och lägger in!

Receptet som jag använder är DET HÄR. Blir alltid superbra.
Och kul att det blev så mycket gurka. Fint att ge bort i tjusiga gamla burkar :). 




Imorgon står "rimma fläsk" och "ringa samtal" på schemat. Kanske hittar vi på nåt mer, om orken finns. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar