fredag 16 november 2012

Upp och ner, ner och upp

Det är konstigt att när man liksom skulle kunna tro att man skulle vara jätteledsen så är man inte det. Sorgsen nånstans i hjärtat, förstås, men ändå tycks världen ljusare på nåt sätt. Kanske för att man inser att ens små bekymmer inte är något att hänga upp sig på, kanske?...

Gårdagen var tung, däremot. Ledsamheter och tråkiga besked i stort och smått hela dan.

Men idag - idag har det varit roligt mest hela tiden :). Roligt sms på morgonen, följt av ett positivt och bra mejl om en grej som kan bli riktigt riktigt bra. Sen en glad pojke som jag skjutsade till skolan. Sen positivt besked om ett reportage som jag ser fram emot att göra. Sen ett positivt telefonsamtal. Roliga jobbgrejer, jag fick lära mig nytt. Sen en glad pojke som jag hämtade från skolan.
Ja, så har det fortsatt :).
Och på mitt köksbord har jag fått nya tulpaner häromdan. De röda höll i sig en vecka - sen fick jag de här:

Polkagrisfärgade! :)


Ikväll är vi ensamma, jag och Andreas. P åkte till pappa över helgen eftersom pappa varit bortrest under veckan (som egentligen var pappavecka). J är i Göteborg med sin klass, ska hämtas i natt från bussen. Så under kvällen har vi roat oss med Dallas, och med god mat - ajuste, det tipset måste jag ge er! Vi åt smördegsinbakad kycklingfilé med ädelostsås och en sallad. Åååh så gott, det var verkligen en höjdare!
Gör såhär:

Tina kycklingfiléer, lägg i en form, salta och peppra. In i ugnen på 200 grader tills de är klara (tar nån halvtimme eller nåt). Ta ut, låt svalna lite.
Sen tar man smördegsplattor, jag tog sån på rulle. Skär till en lagom bit som funkar att slå in en filé i. Lägg i filén, bred på Creme Bonjour med blåmögelost, gör ett paket och tryck till skarvarna. Så lägger du paketen i en form, penslar med ägg och strör över sesamfrön. In i ugnen igen, 200 grader i 20 minuter (eller tills de har fin färg).

Ädelostsåsen gör du såhär: koka upp en liten burk creme fraiche under omrörning. Se upp så det inte blir bränt. Häll i 2 dl matlagningsgrädde (jag tog drygt 1 dl vispgrädde, resten mjölk). Smula i en sån där Kvibille ädelost, vispa tills det löst sig. Salta, peppra, klart!
Såsen är ingen smalmat :), dock LCHF om man gillar sånt, och så satans god! "Jag känner för att slicka tallriken!" utbrast Andreas efter att ha ätit upp :).

Till detta förstås en stor, fräsch sallad. Jag hade med tomat, gurka, sallad, färska champinjoner och strimlad rödlök.

Testa, det var verkligen något vi kommer att göra igen :).

1 kommentar:

  1. Ååå, det låter asgott! Kanske ska provas i morgon kväll. :D

    SvaraRadera