fredag 13 december 2013

En lugn färd mot jul

Jag vägrar julstressa.
- Ska vi julstöka nästa vecka? frågade jag Andreas.
- Inte så mycket va? sa han.

Och jag håller med. Vi kanske plockar iordning. Andreas dammsuger. Vi plockar fram några tomtar. Jag och barnen (inklusive Albert - du är också mitt barn, Albert!) kanske gör lite julgodis. Jag gör Janssons, rullar några köttbullar. Om jag orkar. Annars är ju Mamma Scan en fena på det där med köttbullar.

Vi gör de roliga delarna. Resten låter vi bli. Jul blir det ju ändå! :)

Jag köpte en amaryllis för ett tag sen. En vit - de vita är finast!
Men den har redan blommat över. Stor sorg - tills jag upptäckte att den behagade blomma om :) Jag tror att den där knoppen kommer att blomma lagomt till jul! :)




Jag tycker att jag lagat mat i formen "ta bröd/pannkaka/whatever och rulla in fyllning"  hela veckan. Men inför fredagen önskade Petter enchiladas. Och visst, det är en lite annan variant på tacos/tortillas. Gott! Jättegott, faktiskt! 
Jag brynte lök och köttfärs, kryddade med sambal oelek, salt, peppar, tomatpuré, paprikapulver, rosmarin och spiskummin. La rejäla klickar på tortillabröd, paketerade in snyggt, strödde ost över och brände på i ugnen, 225 grader i kanske tio minuter. Snabbt och lätt, och under tiden fixade Andreas en god sallad. 
Till det hela hade vi salsa och creme fraiche. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar