lördag 7 december 2013

En stillsam lördag

Lugnet efter stormen, bokstavligt talat. Sven Storm har varit här en sväng - igår blev min lille påg hemma från skolan eftersom det var ovisst om skolbussen ens skulle komma, och jag hade inte hjärta att skicka ut honom till vägen för att stå där i stormen, mitt på slätten och vänta i upp till en halvtimme. 
På eftermiddagen åkte han till pappa. Johanna var redan hos Albert, så kvar blev jag och Andreas som två ensamma pensionärer. 

Men nog redde vi oss! Vi lagade till kycklingcrepes och njöt av en drink/öl eller två. 
Crepes är verkligen gott, varför gör man inte det oftare?
Mina kycklingcrepes gör jag såhär: 

Kycklingcrepes

4 kycklingfiléer
2 rödlökar
1-2 röda paprikor
sambal oelek efter tycke och smak (jag tog ca 2 tsk)
ca 2 dl creme fraiche
2 tsk franska örter
salt, peppar
Riven ost

Tärna filéerna i ca 1*1 cm stora bitar, eller något större. Bryn i smör. Hacka rödlök och paprika smått, häv i grytan. Låt fräsa med en stund. 
Rör i sambal oelek, och sedan creme fraiche. Smaka av med kryddor. 
Låt puttra på svag värme så creme fraichen kokar in och blir tjockare.

Under tiden kan du grädda tio pannkakor :). Helt vanliga pannkakor går fint, men jag brukar försöka göra dem aningens tunnare än vanligt. 

När allt är klart, lägger du en sträng med kycklingröra i mitten på varje pannkaka, och rullar ihop. Jag brukar ha på ganska rejält med röra, det blir matigare och godare. Kanske en deciliter eller nåt, på varje?
Lägg rullarna tätt, med skarven neråt i en ugnssäker form. Strö över riven ost, och så gratinerar du i ugnen - 200 grader, i kanske tio minuter eller tills osten blivit gyllene. 

Äts med en god sallad! 



Idag står en gryta på spisen. Det doftar ljuvligt... Jag lagar gulaschgryta!
Häromdan var det någon som läst min blogg som förundrades över att jag lägger så mycket tid till matlagning. Men det gör jag faktiskt inte! 
För det första veckohandlar vi, så oftast finns allt hemma och man behöver inte lägga energi varje dag på att fundera över vad man ska laga för mat - det står på veckomatsedeln. 
Och för det andra - långkok är verkligen nåt av det smidigaste man kan göra i matväg! Tillredningen tar kanske en kvart-tjugo minuter. Kokningen, som kan ta några timmar, behöver man ju inte stå och titta på :). Men efter ett par timmar har man maten klar! :)

Och ute ser vi spåren efter Sven Storm. Det är kallt... Men vi är så bortskämda med våra kakelugnar så inne är det varmt! Jag önskar att alla kunde få ha det så...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar